Skip to main content

4 urgamla sätt att maxa styrkan i en bortglömd kraftsport

Ordet skogshuggare brukar framkalla bilder av stora, starka män med svällande muskler. Även om den här bilden kanske inte stämmer till 100%, stämmer det att deras styrka kommer från de fysiska kraven som jobbet har. Det finns även tävlingar som hålls runt om i världen där idrottare sätter sina skogshuggarfärdigheter på prov med att svinga yxan, vedhuggning och andra grenar. Även om du inte spenderar dina dagar med att hugga ved, kan du fortfarande utveckla denna styrka med skogshuggarinspirerade Lumberjack-övningar.

bygga muskler Lumberjack

Skogshuggarsvingar

En riktig skogshuggare har en yxa i handen för detta, men du kan använda en hantel eftersom du faktiskt inte hugger timmer. Använd en hantel som är tung nog för att utmana dig, men inte är så tung att du inte bekvämt kan slutföra rörelsen. Börja med att stå med fötterna något längre än axelbrett isär, håll hantel med båda händerna i ena änden med armarna fullt utsträckta och pekande mot golvet. Gör en knäböj tills låren är parallella med golvet, explodera sedan upp, svinga hanteln upp till till brösthöjd innan den sänks igen.

Skogsarbetarpress

En skogsarbetarpress kan göras med en skivstång eller, om du känner för det, en stor trädstam. Under denna övning används bara ena änden av stammen. Denna ände hålls upp, medan den andra förblir liggande på marken. Sitt framför skivstången och håll den viktade änden med ena handen strax ovanför axelhöjd. Använd en arm i taget för att pressa vikten. Ta tillbaka skivstången till startläget och upprepa med den andra armen.

För en annan version, gör pressen på ett sätt som tränar dina armar, bröst och din core. Hitta en stam som är bekväm att lyfta över huvudet. Placera fötterna axelbrett isär. Använd båda händerna för att lyfta stocken till brösthöjd, hissa den sedan över huvudet och lås armbågarna så att dina armar är raka. Håll positionen och räkna till ett, sänk sedan stammen mot bröstet och upprepa.

Kast

Kast med medicinbollar, vilket efterliknar vissa skogshuggarrörelser, är utmärkta för att träna hela kroppen. För att driva ett tungt föremål som ett medicin boll, måste du använda stora muskelgrupper i bröstet, rygg, armar, ben och din core. Du kan göra denna övning genom att kasta uppåt eller nedåt. Om du väljer att kasta neråt, stå på en plattform som är 20 till 30 cm hög och kasta medicinbollen neråt så hårt du kan, för att därefter fånga den på studs. Om du inte har en stor, öppen plats, gå utomhus för att öva att kasta bollen eller ett annat tungt föremål. För att göra övningen, som tränar olika muskler, lyft bollen till brösthöjd med båda händerna och kasta sedan upp och ut så snabbt och långt du kan.

Knäböj

Liksom skogshuggarpressar kan knäböj göras med en skivstång med en vikt på bara ena änden. Denna övning tränar hela kroppen, med dina quadriceps, hamstrings och glutes gynnas särskilt. Placera en skivstång på marken. Stå vänd mot änden av skivstången med vikt på med fötterna lite längre än axelbrett isär. Sätt dig på huk, spänn din core och håll ryggen rak, och ta sedan tag i änden på vikten. Skjut upp till stående ställning, du lyfter bara den vägda änden medan den andra änden förblir på golvet. Håll och räkna till ett. Sänk tillbaka ner i en knäböj för att upprepa.

Källor

Vanliga söktermer:
  • Skogshuggare styrka