Senast uppdaterad: 16 juni 2017

Den vanligaste missuppfattningen om puls vid träning

Publicerat av:
Team Wolber

Hjärtats slagfrekvens – puls – är en god indikator på ditt generella hälsoläge. American Heart Association bekräftar att aerob träning kan minska vilopulsen och öka effektiviteten i hjärt- och kärlsystemet. Vid styrketräning kommer pulsen vara högre än vid löpning, men mekanismerna som styr frekvensen i de olika träningsformerna skiljer sig åt.

Våra senaste tester

Pris
Effekt
Betyg
  • En nästan otäckt bra fettförbrännare, överdosera inte!
  • Baserad på den senaste forskningen
Red Stack
Pris 295 kr 
395 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Maxar prestation och muskelbyggande
  • Bästa kreatinet vi provat
  • Praktisk tablettform
Fairing kreatin-kapslar
Pris 228 kr 
339 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Ökar muskel-uppbyggnaden - vetenskapligt bevisat
  • Troligen marknadens mest avancerade protein
  • Trippelprotein med Time Release-effekt
3 Phase Protein
Pris 309 kr 
429 kr
Läs mer

puls pulsträning

Konditionsträning

Löpning i lätt till medel-tempo kommer troligtvis höja hjärtfrekvensen från 50 till 80 procent av maximal kapacitet. Vid konditionsträning kommer kroppens mesta energibehov tillgodoses av ökad syretillförsel. Med ett högre tempo ökar syrebehovet.



Styrketräning

Med korta explosiva styrkeövningar kräver styrketräning mer energi än vad kroppen kan tillgodose genom syreupptagning. Kroppen tillförs anaerob energi (glykogen) och hjärtat slår snabbt vid återhämtning efter en kraftig muskel ansträngning. Vanligtvis nås en högre maximal puls vid styrketräning än vid löpning.

Vanliga missuppfattningar

Med anledning av att hjärtfrekvensen vanligtvis är högre vid styrketräning än vid löpning finns det en utbredd uppfattning om att styrketräning även förbättrar konditionen. Men syreupptagningen är inte proportionell till den ökade hjärtfrekvensen och bidrar därmed inte nämnvärt till en förbättrad kondition, vilket också bekräftas av American Counsil on Exercise.

Generella effekter

Regelbunden aerob träning, eller konditionsträning, kan minska blodtryck, förbättra syreupptagningsförmågan och sänka vilopulsen. Liknande resultat noteras vid styrketräning enligt University of New Mexico, men de främsta fördelarna är muskeltillväxt. Den mest effektiva träningen för förbättrad kondition är löpning.

Källor

Vanliga söktermer:
  • content,
  • puls vid styrketräning

  • Psssst! Vi på Wolber har smyglanserat ett nytt verktyg som ger dig ett person-anpassat träningsprogram, 40-80% rabatt på nya träningskläder, världens bästa fitness-appar, och mycket mer. Och det är helt gratis. Testa själv! Klicka här.


    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    banner