Skip to main content

Powerwalk vs Jogga – 6 viktiga aspekter för maximal effekt

Den största skillnaden mellan powerwalk (snabb gång/promenad) och joggning är intensiteten och effekten. Powerwalk är snabbare än en vanlig promenad och joggning är långsammare än löpning. Men både powerwalk och joggning är effektiva aeroba träningsformer för viktnedgång och förbättrad hjärt- och kärlhälsa. Joggning och powerwalk bidrar även till en högre kaloriförbrukning och minskar risken för viktrelaterade hälsobesvär, såsom diabetes eller hjärtproblem.

Powerwalk jogging

Powerwalk

Powerwalk är gång som utförs i ett snabbare tempo än vanliga promenader samtidigt som armarna följer med i rörelsen och skapar en kraftfull förflyttning. Även om tempot är högt skall en fot alltid vara kvar i marken. Träningen blir effektivare om armarna hålls ovanför midjan med armbågarna böjda som rör sig i takt med benrörelserna. Den högra armen följer rörelsen i det vänstra benet och vice versa. Power walk ökar hjärt- och andningsfrekvensen och orsakar svettning utan att det sker en för hög påfrestning på leder och ligament. För en skonsam konditionsträning är power walk ett bra alternativ. Kaloriförbrukningen är högre än vid vanlig promenad och upplevelsen är mildare än vid joggning.

Låg-intensitet

Powerwalk är en låg-intensiv träning som har mindre påverkan på skelettet, leder och ligament samt muskulatur än joggning. Även om den klassas som låg-intensiv är det fortfarande en övning som bär mycket vikt och har en hög kaloriförbrukning. Dessutom har den en god effekt på skeletthälsa och hjärt- och kärlsystem samt ger bättre uthållighet. Mayo Clinic rekommenderar minst 30 minuters fysisk aktivitet om dagen. Med en power walk 15 minuter på morgonen och 15 minuter på kvällen får man en god daglig dos träning utan att riskera problematik som kan uppstå vid exempelvis joggning.

Hög-intensitet

Joggning klassas som långsam löpträning och är en hög-intensiv träningsform. Till skillnad från powerwalk eller promenader kommer båda fötterna vara ovanför marken vid samma tidpunkt under rörelsen. Vid rörelsen skapas en högre effekt och ett högre tempo kan upprätthållas under en längre tid än vid löpning. Joggningen förbättrar uthållighet och muskelstyrka samtidigt som kaloriförbrukningen är högre än vid promenader. På samma distans är kaloriförbrukningen högre vid joggning än vid gång. Eftersom joggning är en hög-intensiv aktivitet ökar risken för led- och muskelbesvär. Var noga med att värma upp och ha rätt utrustning vid träning.

Kaloriförbrukning

Både joggning och powerwalk bränner kalorier, men joggning har en högre förbrukning än powerwalk till följd av att ansträngningen är högre. Enligt Mayo Clinic har en person som väger 73 kilo en kaloriförbrukning på 314 kalorier i timmen vid en promenad på sex kilometer i timmen. Samma person kan öka sin kaloriförbrukning till nästan det dubbla, det vill säga 606 kalorier i timmen, genom att jogga i åtta kilometer i timmen.

Konditionsnivå

Powerwalk kan vara ett bättre val än joggning vid återhämtning efter skada eller vid påbörjad träning. Efter en uppnådd konditionsnivå kan ansträngningen ökas till joggning för att bibehålla en högre kaloriförbrukning. Bättre tränade personer har större utbyte av joggning än av promenader. Power walk kan vara ett bra val för personer som levt ett stillasittande liv under en längre tid.

Fördelar med träning

Regelbunden aerob träning, som power walk eller joggning, ger livslånga hälsofördelar. Förutom att bränna kalorier och bidra till viktnedgång och en hälsosam kroppsvikt stimulerar även power walk och joggning hjärnans produktion av exempelvis endorfiner, vilket ger en känsla av välbefinnande. Aerob aktivitet stimulerar också immunsystemet och skyddar kroppen mot infektioner och vanliga sjukdomar som influensa. Att upprätthålla en hälsosam vikt genom att konditionsträna bidrar till att minska riskerna för hjärtproblem, högt blodtryck, diabetes och vissa cancerformer.

Källor

Vanliga söktermer:
  • kaloriförbrukning gång,
  • powerwalk kondition



  • Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *