Skip to main content

Är dina pass för korta? För långa? Så här avgör du [7 Steg]

Hur länge du styrketränar och längden på dina konditionspass beror på vad du tränar och vad du vill uppnå. Tränar du en enskild sport, till exempel löpning, kan det vara riskfyllt att köra alltför långa pass flera dagar i veckan. Tränar du varierat, till exempel triatlon, kan man träna varje dag tack vare variationen. Följ dessa steg för att avgöra hur länge du borde träna.

löpning kondition

Avgör rätt längd på ett konditionspass

Steg 1

Fastslå vad du försöker uppnå med din konditionsträning. Hur länge du ska träna kondition beror mycket på vilka resultat du försöker uppnå.

Steg 2

Lägg mer tid på konditionsträningen för viktnedgång. Om du däremot försöker behålla vikt istället för att förlora vikt behöver du inte träna lika länge.

Steg 3

Tillbringa minst 30 – 45 minuter med att träna kondition för att behålla vikt. Du kommer behöva göra detta minst tre gånger i veckan. Fyra till fem gånger är ännu bättre, om du har tid.

Steg 4

Träna 45 – 60 minuter om du vill gå ner i vikt. Du kommer behöva göra detta minst tre gånger i veckan. Ju mer du vill gå ner, desto oftare behöver du träna. Det perfekta för viktnedgång vore om du kunde träna en timme om dagen, fem dagar i veckan.

Steg 5

Avgör hur länge du ska träna beroende på vad du tränar. Att springa fort, träna spinning och aerobics är intensivt och bränner många kalorier. Att gå långsamt är mindre intensivt och bränner därför färre kalorier på samma tid.

Steg 6

Justera konditionsträningen om du har en deadline. Om du vill komma i en baddräkt inför semestern kommer du behöva öka tiden och intensiteten.

Steg 7

Gör konditionsträningen till en del av din livsstil. Det är lätt att hoppa över träningen om det bara är en sak på din “att göra”-lista, men om det räknas som en lika grundläggande aktivitet som sömn och matlagning är det mindre risk för att du hoppar över ett pass.

Tips & Varningar

  • Drick mycket vatten. Att vara ordentligt återfuktad hjälper kroppen att nå sin optimala metabolism och hjälper dig gå ner i vikt.
  • Förvänta dig inte att du kan gå ner 10 kilo på en dag. Ha realistiska mål och ge dig själv tillräckligt med tid att nå dem.
Vanliga söktermer:
  • löpning många korta pass,
  • många kortare löppass eller färre längre pass



  • Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *