Skip to main content

4 kraftfulla övningar som gör dig till en ostoppbar boxare!

Boxning är en träningsform som ger hög fettförbränning och en attraktiv kroppsform. Några av anledningarna till att många lockas av träningen. Enligt shape.com kan boxningsträning ge en kaloriförbrukning på upp till 600 kalorier i timmen. Mängden träning som föreslås av Centers for Disease Control and Prevention för vuxna ligger på minst 150 minuters medelintensiv konditionsträning i veckan eller 75 minuter av kraftfull och intensiv träning i veckan. Kom ihåg att värma upp med lätta övningar före träningen. Trappa ner och stretcha efter avslutat pass.

Boxing träning

Konditionsträning

Aktiviteter som höjer hjärt- och andningsfrekvensen samt orsakar svettning är träningsformer som förbättrar konditionen. Boxning är en konditionskrävande träningsform som förbättrar den fysiska uthålligheten i samband med fettförbränningen. Generellt gäller att en hårdare träning ger en högre kaloriförbrukning. Vid en måttlig intensitet måste träningsmängden fördubblas för att uppnå samma kaloriförbrukning som vid ett kraftfullt träningspass. Träna minst 30 minuter 5 dagar i veckan om träningen är måttlig i intensitet.

Hopprep

Vid boxningsträning är hopprepsövningar vanliga för att förbättra smidighet och kondition. Det ger inte bara en effektiv fettförbränning utan förbättrar även koordination och hastighet. Nybörjare bör starta med korta pass och fokusera på att skaffa sig rätt teknik innan hårdare träning. Hoppa några sekunder och tänk på att ha rätt koordination i hopp och repteknik. Öka med tiden hoppningen till tre minuter med vila på 60 sekunder. Repetera övningen 6 gånger för att förbättra kondition och uthållighet.

Slagträning

Slagträning är en kraftfull boxningsträning som inte bara förbättrar konditionen utan även stärker och formar armar, axlar, övre delen av ryggen samt buken. Använd rätt slagteknik för att undvika skador. Vanlig slagträning innehåller raka slag, jabbar och korsande slag. Kombinera slagen efter eget val. Repetera varje rörelse och slag tio gånger där den dominerande armen leder och den andra följer efter. Repetera mönstret två gånger.

Boxningsteknik

Rätt teknik är avgörande för att boxningsträning ska ge bra kondition. Träna upp hållning och rätt slagteknik. Håll armbågarna böjda och handflatorna framför bröstet före slagen. Ställ ena foten lite bredare än höftbredd framför den andra, för god balans. Kontakta en boxningsinstruktör för instruktioner.

Källor

Vanliga söktermer:
  • boxningsövningar,
  • boxningsträning,
  • boxing övningar,
  • boxning övningar,
  • hur bra fettförbränning är boxning,
  • konditionsträning boxning,
  • övningar boxning,
  • träning boxare,
  • träningsprogram boxning,
  • boxningsteknik



  • Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *