Skip to main content

Här är alla muskler du tränar med spinningen (Inte illa!)

Ett spinningpass är en träningsklass där en grupp människor cyklar på stationära cyklar. Spinning kan ge dig ett bra kardiovaskulärt träningspass, men också stärka ditt hjärta och flera muskelgrupper i benen, baksidan och kärnan. Om du är en nybörjare på spinning behöver du använda en pulsmätare för att lära dig din maxpuls: 220 minus din ålder. Din puls bör vara 75 % – 85 % av den siffran under ett spinningpass.

muskler

Primära muskler

De muskler som främst används under ett spinningpass är quadriceps. Det är de stora musklerna på framsidan av låren. När du börjar cykla lutande är quadriceps de muskler som kommer hjälpa dig pressa dig igenom momentet. De trycker ner pedalen och rätar ut benet. Hamstring, muskeln på baksidan av låret, hjälper också till genom att lyfta pedalen. Om du vill stärka dessa muskler så att det blir lättare på spinningpasset kan du testa snabba promenader, att jogga, squats, utfall och hopprep.

Stödmuskler

Gluteus maximus och medius, musklerna på baksidan, pressar pedalen framåt i toppen av cykeltaget. Att stärka dessa muskler kan hjälpa dig förbättra musklernas uthållighet. Prova att göra några av de övningar som stärker quadriceps, som utfall och squats. Vadmusklerna har också en stöttande roll under spinningpasset genom att flytta styrkan från quadriceps till fötterna – och genom att pressa dig igenom den lägre delen av cykeltaget när tårna är riktade. Öva dina vadmuskler genom att göra vadresningar.

Magen och ländryggen

Magen – närmare bestämt rectus abdominis och obliques – och ryggen spelar en viktig roll i nästan alla övningar du gör, även om det inte alltid märks. Magmusklerna är viktiga för balans, att hålla dig själv upprätt, att ta dig genom lutningen på spinningpasset och att hålla uppe ditt tempo. De stabiliserar kroppen så att quadriceps kan lägga så mycket kraft som möjligt på pedalerna. Träna dessa muskler genom att göra leg raises, crunches, pelvic tilts och back extensions.

Hjärtat

Spinning är effektiv kardiovaskulär träning, vilket betyder att det är bra för hjärtat och lungorna. Enligt Harvard Health kan en person som väger 70 kilo bränna upp till 391 kalorier på 30 minuter. Spinningpass använder ofta musik i snabbt tempo och ljus för att motivera deltagarna att jobba så hårt som möjligt.

Källor

Vanliga söktermer:
  • spinning muskler,
  • spinning vilka muskler,
  • cykling vilka muskler tränas,
  • vilka muskler tränar spinning,
  • vilka muskler aktiveras vid cykling,
  • träna magen under spinningpass,
  • stärka hjärtat med spinning,
  • spinning tränar vilka muskler,
  • spinning tränar mage,
  • spinning muskelgrupper



  • Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *