Senast uppdaterad: 11 juni 2017

Den lite FÖR ärliga sanningen om löpning (Läs på egen risk)

Publicerat av:
Team Wolber

Löpning kan vara världens enklaste sport. Du tar bara på dig ett par skor, går ut genom dörren, och börjar springa. Om du springer regelbundet kommer du uppleva en mängd fördelar, inklusive en förbättrad hälsa, viktkontroll, och humör. Löpning är dock inte något för alla. Om du tränar för hårt, för snabbt, eller med illasittande kläder och skor, kan du skada dig. Att springa kräver också en viss motivation som kan vara svår att hitta när det är dåligt väder, eller om du känner dig omotiverad.

Våra senaste tester

Pris
Effekt
Betyg
  • En nästan otäckt bra fettförbrännare, överdosera inte!
  • Baserad på den senaste forskningen
Red Stack
Pris 295 kr 
395 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Maxar prestation och muskelbyggande
  • Bästa kreatinet vi provat
  • Praktisk tablettform
Fairing kreatin-kapslar
Pris 228 kr 
339 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Ökar muskel-uppbyggnaden - vetenskapligt bevisat
  • Troligen marknadens mest avancerade protein
  • Trippelprotein med Time Release-effekt
3 Phase Protein
Pris 309 kr 
429 kr
Läs mer

löpning

Fysiska plus och minus

Att springa är en intensiv, aerobisk aktivitet, vilket innebär att det utmanar kroppens stora muskler för att höja pulsen och bränna kalorier. Du stärker hjärtat, lungorna, musklerna och benen tack vare det faktum att träningen är viktbärande. Nästan alla kan springa – faktum är att New York Times 2011 skrev att äldre personer, särskilt de över 60 år, är den snabbast växande åldersgruppen när det gäller löpning. Du vet redan hur man springer, eftersom det helt enkelt är en förlängning av gång. Dock kan personer med ledproblem, eller med stor övervikt, uppleva löpning som obehagligt eller försvårande. Alla nedslag i löpning kräver anpassning. Om du inte har tålamod och gradvis kan jobba dig upp till snabbare takt och längre sträckor kan löpning vara frustrerande. Löpning gör heller inte särskilt mycket för att stärka överkroppen.



Viktkontroll, ibland

Löpning kan leda till viktnedgång eftersom det bränner många kalorier per pass, och om du bränner fler kalorier än du konsumerar kommer du gå ner i vikt. En person kan bränna mellan 300 – 444 kalorier per halvtimme om den springer i en takt om 9,5 km/h. Att bara förlita sig på löpning för viktnedgång kan dock vara negativt. När du blir bättre och bättre på det kommer kroppen bränna färre kalorier per träningspass, vilket gör att löpning blir mindre och mindre effektivt för att hjälpa dig gå ner i vikt. Du kan också uppleva en större hunger till följd av den regelbundna träningen. Kroppen har en tendens att kompensera, och det kan leda till att du äter tillbaka alla kalorier, eller fler än, du bränt. Ju mer du springer desto tröttare blir du, och det kanske du kompenserar genom att röra dig mindre nästa dag. Kombinera löpning med en lågkalorikost för att komma runt de här hindren, men se till att din kost inkluderar tillräckligt med kalorier för att du ska orka springa och må bra.

Effekt på humör och närvaro

Regelbunden aerobisk aktivitet, inklusive löpning, kan förbättra ditt humör och din sömn. Löpning ger en dokumenterad ”må bra”-känsla, känd som ”löpendorfiner”. Det stimulerar utsläppet av kemikalier i hjärnan, som ger dig en euforisk känsla – men det betyder inte att alla förälskar sig i denna träningsform. Om du hatar att springa och inte kan finna motivation nog att gå utomhus kommer löpning inte vara bra för dig. Det kan göra att du känner dig frustrerad och inte vill träna alls. Att springa är en ensam aktivitet. Du kan gå med i sociala löpgrupper och lag, delta i lopp och träna med vänner som springer, men i slutändan springer alla för sig själva. Om du trivs bättre i stora grupper är det bättre att du går på ett gruppass på ett gym eller deltar i lagsporter.

Väder och utrustning

Enkelheten i löpning är en av de stora fördelarna, men det är också en av de potentiella nackdelarna. Att springa utomhus är väderberoende. Om du inte är redo att gå utomhus i regn, snö, is och vind, kommer ditt träningsschema vara oregelbundet. Du kan förstås alltid byta till ett löpband när det är dåligt väder eller mörkt ute, men detta kräver ju att du köper utrustning eller att du blir medlem på ett gym. Även fast man kan springa i en vanlig T-shirt och shorts kommer det vara bättre för dig om du kan investera i mer professionella kläder, som hanterar svett och minskar risken för skavsår. Plånboken kan också bli lidande: löparskor behöver ofta förnyas efter 50 – 80 mil, och kostar runt 700 kronor per par. Att skaffa fel skor kan dock leda till skador, som smärta i knän och höfter. Gå till en löparaffär för att få hjälp med en ordentlig utprovning.

Källor

Psssst! Vi på Wolber har smyglanserat ett nytt verktyg som ger dig ett person-anpassat träningsprogram, 40-80% rabatt på nya träningskläder, världens bästa fitness-appar, och mycket mer. Och det är helt gratis. Testa själv! Klicka här.


  1. Joachim
    2016-12-23 08:41:14
    Bra artikel men jag vänder mig mot "låkalorikost" då detta ofta innebär konsumtion av dåliga, fettreducerade halvfabrikat med nyckelhål. Jag hoppas att det du avser är mat av hög kvalitet men i mindre mängd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

banner