19 Bästa Kosttillskotten

19 Bästa Kosttillskotten

Om du EN GÅNG FÖR ALLA vill veta vilka kosttillskott som verkligen fungerar och vilka som inte gör det – Då har du äntligen kommit rätt. Och: Jag har goda nyheter till dig.
Majoriteten av de tjusiga pillren och pulver som kantar hyllorna i träningsbutikerna är inte nödvändiga för att nå dina hälso- och träningsmål. Men om du vill nå dina mål så snabbt som möjligt och vill skaffa dig lite försprång – då finns det faktiskt några Bäst i Test-kosttillskott som funkar riktigt bra.

Mest populära kosttillskotten


Core Whey Protein

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Vassleprotein


Core Protein Pro

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Vassleprotein


Better You Laktosfritt Vassleprotein

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Laktosfritt vassleproteinpulver


Fairing Vegan Protein Pro

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager


WNT Triple Protein

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Vassleprotein


Core BCAA Powder

Frakt:Fri frakt vid 100kr
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:BCAA & EAA


Fairing Fast Carbs

Frakt:Fri frakt vid 100kr
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kolhydrater


Core Creatine

Frakt:Fri frakt vid 100kr
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kreatintillskott


Core BCAA Caps

Frakt:Fri frakt vid 100kr
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:BCAA & EAA


Optimum Nutrition Creatine Powder

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kreatintillskott


WNT Creatine Tabs

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kreatintillskott


Fairing Energy 100 % Kolhydrater

Frakt:Fri frakt vid 100kr
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kolhydrater


Self Omninutrition Just 100% Carbs

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kolhydrater


Self Omninutrition Just 100% Dextro

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kolhydrater


Self Omninutrition BCAA 2:1:1

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:BCAA & EAA


Barebells Protein Bar

Frakt:Fri frakt vid 100kr
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Proteinbars


Delicato Proteinbar

Frakt:Fri frakt vid 100kr
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Proteinbars


Multipower 53% Protein Bar

Frakt:Fri frakt vid 100kr
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Proteinbars


Self Omninutrition GH Pulse

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Muskelbyggande

FALSKA kosttillskott

Det här visste du inte om kosttillskott:

Sanningen är att de flesta kosttillskotten på marknaden är helt falska och kan inte leverera en bråkdel av de resultat som de lovar. De är, för brist på bättre ord, värdelöst skit.

Och om du vill utveckla en mördande fysik, med sexpacket som du alltid har drömt om, behöver du nödvändigtvis inte kosttillskott.

Det är sant – du kan uppnå allt du vill med hårt arbete i gymmet och en smart diet.

Men vad händer om du vill se resultat snabbare? Vad händer om du vill ha lite försprång när det gäller att bygga kroppen du alltid velat ha?

Det är där en väl vald diet av kosttillskott kommer in i bilden. Vissa tillskott kommer att hjälpa dig att bygga muskler och bli slimmad snabbare och hålla dig frisk.

Jag satte ihop den här guiden för att visa vilka kosttillskott som är värda att köpa och använda, och varför. Oavsett om du är en tillskottsknarkare eller skeptiker så kommer du att känna att den här guiden oerhört hjälpsam. Du får inte bara lära dig att få ut de mesta av kosttillskotten för dina pengar och mål, du kommer också att lära dig att undvika många av de bedrägerier och fallgropar som finns i industrin.

Så, låt oss börja med hur man läser mellan kosttillskottens reklamtext så att du aldrig utnyttjas igen när det gäller din hälsa och kondition.

Separera vetenskapligt faktum från marknadsföringens nonsens

Sanningen är att vem som helst kan nå ut till en tillverkare, slänga ihop en blandning av onödiga ingredienser, klistra fast en prydlig etikett på en flaska, rekrytera en handfull av steroidstinna Instagram-kändisar, och sälja en hel del produkter.

Och då alla hävdar vetenskapligt effektiva ingredienser och doser i dessa dagar är det omöjligt att vid första anblicken veta vem som ljuger och vem som inte gör det. Tittar du däremot lite närmare, kan du snabbt få reda på sanningen…

Titta på ingredienserna!

När det gäller ingredienser för kosttillskott så finns det några saker du behöver veta:

  • Tillverkare av kosttillskott är ökända för att töja på sanningen. De älskar att ta massor av olika ingredienser och associera dem med fördelar som inte har bevisats genom vetenskaplig forskning.
  • Även om ett tillskott innehåller ingredienser med vetenskapligt bevisade fördelar, finns det en mycket stor risk att dosen som används kommer att vara alldeles för liten för att spela någon roll.
  • Sanna kliniskt effektiva doser är mycket dyra. Så mycket så att det är i princip omöjligt att göra ett ärligt kosttillskott av hög kvalitet och sälja den i en traditionell butiksmiljö på grund av prishöjningen som behövs (8 till 10 gånger produktionskostnaden).
  • Vad gör kosttillskottsföretagen då? De använder små, ineffektiva doser av bra ingredienser, de använder ”proprietary blend” för att dölja detta faktum från dig, och fyller ut produkten med billiga ingredienser.

Så marknaden för kosttillskott är mättad med skräpprodukter och översvallande marknadsföring som kosttillskotten aldrig någonsin kan leva upp till.

Och tyvärr går lite skitsnack långt i denna situation på grund av hur gärna folk vill bygga muskler och bränna fett. Om de tror att det finns ännu en chans att ett visst tillskott kan hjälpa, kommer de vilja ha det. Det är bara alltför lätt att rida på vågorna som genereras av ”experter” och sälja produkter som inte kommer att göra någonting för att förbättra din hälsa eller öka muskeltillväxt eller fettförbränning.

Nåja, jag vill inte att du ska bli utnyttjat på detta sätt. Det är därför jag satt ihop den här guiden. Jag vill att du ska veta hur man läser ingredienser och veta vilka som fungerar och vilka som inte gör det.

Så även om det är en hel del att läsa, ska du veta att det är väl använd tid. När du verkligen har förstått allt jag har förklarat här, kommer du att vara bedragarnas värsta mardröm-skeptisk, informerad, och frispråkig.

muskelbyggande

Var skeptisk till ”vetenskap”

Du kan övertyga människor om nästan vad som helst om du kan backa upp det med vetenskaplig och/eller historiska bevis. Eller åtminstone en antydan om det.

Om du vill ha ett enkelt bevis för detta, bläddra bara igenom träningstidningar och kolla in reklamen för kosttillskott. Fraser som ”vetenskapligt baserade”, ”evidensbaserad” och ”kliniskt effektiva” kommer i överflöd, och av goda skäl: de fungerar. Folk vet inte riktigt vad sådana slagord betyder eller hur man validerar sådana påståenden men dessa reklamtexter är tillräckligt för att få läsarna att klicka hem en burk pulver från närmaste e-butik.

Men tyvärr är branschen för kosttillskott helt oreglerad så att alla kan dra till med vetenskaplig forskning utan någon rädsla för konsekvenserna. Och när det finns hundratals miljoner kronor med i spelet, kan du vara säker på att marknadsförare av kosttillskott kommer att ta varje genväg som de kan.

De kommer att fortsätta göra det tills de är tvungna att sluta. Jag vet inte hur det är med dig men jag vill inte vänta och se om någon myndighet någonsin kommer att bli seriösa angående kosttillskottens utrymme. Vi som konsumenter har mer makt än vi tror. Våra pengar bestämmer allt.

Om vi fortsätter att ge dem till skumma företag så uppmuntrar vi dem att fortsätta att utnyttja oss. Om vi däremot inte gör det, om vi undanhåller våra pengar och kräver förändring så ger vi dem två alternativ: sluta med skitsnacket och göra det rätta eller gå under.

Ett av mina mål är att hjälpa konsumenterna av kosttillskott att göra bättre inköpsbeslut. En stor del av det är att vara mycket skeptisk till de påståendena om vetenskapliga bevis på effektivitet. I själva verket, om du bara tar för givet att kosttillskottsföretag är skyldiga till bedrägeri tills de bevisats oskyldiga, kommer du vara bättre ute. Ja, det är verkligen så illa i den här branschen.

Det första du behöver veta är att det finns en hel del variabler att beakta när man bedömer kvaliteten på vetenskaplig forskning. Bara för att en studie publicerades i en vetenskaplig tidskrift betyder det inte att den var väl utformad eller genomförd och det betyder inte att det faktiskt bevisat någonting.

kosttillskott

Till exempel…

Hur har studien genomförts?

Randomiserade kontrollerade studier som utförts med människor är den gyllene standarden för kosttillskott-forskning. Djurstudier är mindre värdefulla (eftersom deras resultat inte kan överföras till människor), och djur in vitro-studier (i vilka experiment utförs på djurvävnader enbart) är ännu mindre trovärdiga.

Vilken var studiens urvalsstorlek?

Vilket skulle du lita mer på: en studie vars slutsatser baserades på en testgrupp av 5 eller 35 personer? Ju större gruppstorlek, desto mer sannolikt är det att experimentets resultat kan replikeras hos andra, inklusive dig.

Vem finansierade studien?

Tyvärr, liksom inom politiken kan vetenskapliga resultat köpas. Om en studie har finansierats av personer med ett finansiellt intresse av resultaten i ett kosttillskottsföretag, till exempel, vara försiktig med resultaten.

Var studien publicerad i en vetenskaplig tidskrift?

Peer review är en process där arbetet granskas av jämlika med liknande kompetens. Syftet är att upprätthålla kvalitetsstandarder, förbättra arbetet, och ge trovärdighet.

Precis som allt är peer review inte felsäkert och fackgranskade tidskrifter varierar kraftigt i allmän kvalitet och anseende, men åtminstone vet du att forskningen i dessa publikationer klarade en granskning.

Studier som inte publicerats i vetenskapliga tidskrifter är ofta opublicerade av en god anledning: de är skitsnack. Var mycket skeptisk till alla påståenden som använder sådan forskning som ”bevis”.

Vad var slutsatserna i studien?

Denna punkt är en naturlig utveckling från tidigare eftersom studier ofta dyker upp i vetenskapliga tidskrifter med rent löjliga slutsatser.

Ett bra exempel är den här studien om effektiviteten av β – hydroxy β – metylbutyrat (HMB) som ett muskelbyggande medel. Enligt denna studie, som varade i 12 veckor, fick subjekt som kompletterade kosten med HMB tredubbla mängden muskelmassa som de som tog en placebo … förlorade mer än dubbelt så mycket kroppsfett … fick mycket mer styrka … och var betydligt mindre ömma från träningen.

I grund och botten påstår denna studie att HMB-ett naturligt ämne som härrör från aminosyran leucin-är ungefär lika effektiv som steroider.

Ja … Jag tror inte det. Vad händer här, undrar du?

Tja, som inom politiken, låt oss börja genom att följa pengarna. Vem finansierade denna undersökning? Metabolic Technologies, som äger patent på HMB. Är det en intressekonflikt kanske?

Min poäng här är inte att kasta skit på HMB eller Metabolic Technologies – molekylen har legitim användning och jag har tipsat om HMB i några andra artiklar, men jag tänkte här bara ingjuta en sund skepsis i dig kring påståenden från vetenskaplig forskning vid försäljning av kosttillskott :)

Om ett kosttillskott låter för bra för att vara sant, är det förmodligen det. Om majoriteten av kosttillskott fungerade hälften så bra som förpackningen hävdade, skulle vi alla vara slimmade fitnessmodeller nu.

Okej, nu när du är lite mer uppdaterad på hur kosttillskottsbranschen verkligen fungerar, låt oss komma till meningen med denna guide: vilka tillskott jag rekommenderar och vilka som jag inte rekommenderar, och varför.

Kosttillskott som fungerar

Gör dig redo … listan är lång! Men oroa dig inte – jag rekommenderar inte att du springer och köper varje piller och pulver som nämns här utan att tänka dig för.

Protein

Varför protein?

Du behöver protein för att bygga muskler och vassleprotein är det snabbaste sättet att få det att dina muskler behöver under och efter ett träningspass. Det är bra för återhämtning samtidigt som det ger många aminosyror för att stödja dig under träningen. Du kan ta vassleprotein före eller efter träningen för optimal nytta. Vassleprotein ger dina muskler förutsättningarna för att växa. När du tar en dos av något av de bästa proteinpulvret på marknaden efter träningen stimulerar det muskeltillväxten mer än någon annan form av protein.

Fördelar med att ta protein

  • Det är den form av protein som lättast och snabbast absorberas
  • Det är bekvämt. Gör en shake och ta den med dig vart du än går

Nackdelar med att ta protein

  • Det är dyrt på lång sikt om förbrukningen är hög
  • Det innebär extra kalorier vilket är negativt om du försöker gå ner i vikt

Kreatin

Varför kreatin?

Studier har visat att kreatin är ett bra komplement eftersom det ökar styrka och din muskelmassa. Kreatin bör tas varje dag, även på dina vilodagar, före eller efter träningen, den rekommenderade dosen är 5 gram per dag (ca 7 kapslar). Vad kreatin gör för din kropp är att förse dina muskler med energi. Kreatin mättar dina muskler och ger dig möjlighet att arbeta bortom den punkt som du skulle ha stannat på utan det. Läs jämförelser för att hitta det bästa kreatinet för dig.

Fördelar med att ta kreatin

  • Gör dig starkare under dina träningspass
  • Levererar näringsämnen för att hjälpa till med återhämtning

Nackdelar med att ta kreatin

  • Kan orsaka energiförlust efter träningen
  • Kan ge en viktökning på grund av att det binder vätska

Fiskolja

Varför fiskolja?

En stor fördel med att lägga till fiskolja som ett komplement till din kost är det ger en anti-inflammatorisk effekt som är användbar när det kommer till återhämtning. Fiskolja som Omega-3 har visat sig vara lika effektivt som ibuprofen men utan några skadliga biverkningar. Den rekommenderade dosen för aktiva personer är ca 2-4 gram per dag. De flesta människor får inte tillräckligt med omega-3 och omega-6 i sin kost och därför är fiskolja bra.

Fördelar med att ta fiskolja

  • Underlättar återhämtningen eftersom det är anti-inflammatoriskt
  • Bra källa av näringsämnena Omega 3 och Omega 6

Nackdelar med att ta fiskolja

  • Obehagliga eftersmak
  • Kan orsaka halsbränna

PWO (Pre-Workout)

Varför PWO?

PWO, ”Pre-Workout”, finns för att förse din kropp med energi innan du tränar så att du kan uppnå mer innan du blir trött. Det är ett tillskott som bör tas ca 30 minuter innan träningspasset. Dessa kosttillskott är i regel en blandning av flera olika ingredienser. Populära ingredienser inkluderar arginin, beta alanin, koffein, kreatin-nitrat och L-tyrosin.

Fördelar med att ta PWO

  • En ordentlig boost av energi för din träning

Nackdelar med att ta PWO

  • Många av de ingredienser som finns i PWO kan hittas i andra kosttillskott, och det finns ingen anledning till dubbeldosering
  • Relativt dyrt

BCAA

Varför BCAA?

BCAA (”branched-chain amino acids”), eller grenade aminosyror, består av de tre viktiga aminosyrorna leucin, isoleucin och valin. Dessa är essentiella aminosyror, vilket innebär att vi är tvungna att få i oss dem från vår kost eller genom tillskott eftersom den mänskliga kroppen inte kan tillverka dem på egen hand.

Fördelar med att ta BCAA

  • BCAA är välkänt för sin förmåga att rivstarta de muskelbyggande mekanismerna
  • Ger viss energi under och efter träning
  • Ger stöd vid fettförbränning
  • Påskyndar återhämtningsprocessen

Nackdelar med att ta BCAA

  • Verkningslöst om det inte tas på tom mage
  • BCAA i pulverform är lite svårlösligt i vatten

Fettförbrännare

Varför Fettförbrännare?

Hemligheten till att få i din bästa form kommer alltid att vara bra kost och smart träning. Däremot kan rätt fettbrännare tända en eld under dina ansträngningar och bränna bort ännu mer oönskat fett. Fettförbrännare är blandningar av örter och andra stimulerande ämnen som ökar kroppstemperaturen, vilket kan hjälpa dig att bränna mer kalorier.

Fördelar med att ta fettförbrännare

  • Bränner fett – den uppenbara fördelen
  • Energi-booster – många fettförbrännare höjer din energi under lågkaloridieter
  • Dämpar cravings/aptit – hjälper dig att motstå överätande

Nackdelar med att ta fettförbrännare

  • Ger sällan de revolutionerande resultat som marknadsföringen påstår
  • Vissa fettförbrännare kan orsaka obehag i form av ökad puls mm
  • Vissa är helt verkningslösa – se upp för preparat med ”hemliga ingredienser”

Multivitamin

Varför multivitamin?

Det finns massor av goda skäl att ta multivitamin. Även de bästa kostplanerna lyckats ofta inte uppfylla alla de 40+ näringsämnen du behöver varje dag. De flesta människor uppfyller inte kostrekommendationerna av många skäl. Bland annat strikt diet, dålig aptit, förändrade näringsbehov, eller mindre hälsosamma val av livsmedel. Med dagligt intag av multivitamin får du enkelt i dig dina vitaminer och mineraler.

Fördelar med att ta multivitamin

  • Hjälper dig att komplettera en icke-optimal kosthållning
  • Hjälper ditt immunförsvar att hålla sjukdomar borta
  • Minskar trötthet och ger dig mer energi

Nackdelar med att ta multivitamin

  • Slöseri med pengar om du redan äter mycket frukt och grönsaker varje dag

Hur man tar kosttillskott bäst för maximal effektivitet?

Nu vet du vilka kosttillskott som är värda och inte värda att ta, och vad de rätta doserna är, men förmodligen undrar du hur man bygger en diet på kosttillskott som kommer att hjälpa dig att nå dina mål.

Även om jag skulle älska att kunna erbjuda personlig rådgivning till varje person som läser detta, så finns det bara inte tid. Förutsättningarna och behoven varierar, och det skulle kräva en hel bok för att ta itu med frågan om optimala kosttillskott – inte en bloggpost.

Den olyckliga sanningen är att om du har pengar att spendera på kosttillskott så måste du först bli informerad om du inte vill bli lurad. Och det är därför jag skrev den här artikeln.

Så, som ni nu vet, är kosttillskott inte lika viktigt som många människor skulle vilja få er att tro. Rätt kost och träning är oändligt mycket viktigare för att bygga drömkroppen.

Som sagt, rätt kosttillskott kan hjälpa till och du kommer att kunna lära dig om dem i den här guiden, som jag kommer att fortsätta att uppdatera med fler tillägg och mer information. Så lägg till ett bokmärke och kom tillbaka regelbundet!

Hur man väljer rätt kosttillskott: 8 videor

Källor

Summering
Datum:
Produkt:
Quest Bar 12-pack
Betyg:
51star1star1star1star1star
Vanliga söktermer:
  • bästa kosttillskotten,
  • bästa kosttillskottet,
  • bästa kosttillskott,
  • bästa multivitamin barn tillskottet test,
  • multivitamin bäst,
  • multivitamin bäst i test,
  • muskelbyggande preparat,
  • vilket är det bästa kosttillskottet,
  • bästa kostillskott 2016,
  • \H?lsotillskott\