Konditionsträning: Behöver du verkligen det? Läs och avgör


Senast uppdaterad: 30 augusti 2017

Kardiovaskulär träning – även kallat cardio, konditionsträning eller aerobisk övning – är fysisk övning som höjer pulsen med 60 % – 85 % av maxpulsen under en längre tidsperiod, oftast 20 minuter eller mer. En plötslig ansträngd aktivitet, som att lyfta tunga vikter, kan höja pulsen till denna grad tillfälligt, men det räknas inte som konditionsträning såvida inte den höga pulsen bibehålls.

cardio aerobics

Aerobisk träning

Konditionsträning kallas för aerobisk träning på grund av att aerobisk betyder ”med syre”. När musklerna används under en längre tidsperiod kräver de syre från blodet för att fortsätta jobba. Pulsen höjs och lungorna pumpar hårdare och snabbare för att leverera syre under en längre tid. När musklerna används intensivt klarar inte hjärtat av att leverera syre snabbt nog, så aktiviteten kan inte upprätthållas. Den här sortens övning kallas för anaerobisk aktivitet.

Olika sorters konditionsträning

All form av träning kan anses vara konditionsträning om den höjer pulsen tillräckligt och kan upprätthållas under längre tidsperioder. Vanliga aktiviteter som att promenera eller gå i trappor kan förvandlas till konditionsövning om de görs intensivt. Konditionsträning innebär att man engagerar stora muskelgrupper som kräver mycket sure, som quadriceps, hamstrings, bröst och armar. Att springa, simma och cykla är exempel på typiska konditionsövningar, men det finns många fler träningssätt som fungerar bra som aerobisk träning, t.ex. power yoga, basket eller att gå i trappor.

Hjärtats hälsa

Aerobisk träning är en av de mest fördelaktiga aktiviteter du kan delta i för att främja hjärtats hälsa. Hjärtats syfte är att pumpa blod genom kroppen och leverera syre till musklerna, hjärnan och annan kroppsvävnad. När hjärtat får en högre puls under aerobisk övning svarar det genom att bli starkare med tiden, för att kompensera för ansträngningen. I takt med att hjärtat blir starkare behöver det inte jobba lika hårt under viloperioderna för att ge kroppen syre, och din vilopuls sänks. Detta minskar risken för en hjärtinfarkt, och andra tillstånd som associeras med hjärtsjukdom.

Viktnedgång

Konditionsträning leder till en stor kaloriförbränning. När musklerna arbetar bränner de kalorier. Vissa av kalorierna kommer från maten du äter, men om du tränar tillräckligt kommer kroppen att börja bränna fett för att få extra energi. Detta kan minska fettet och främja viktnedgång. Att gå ner i vikt genom konditionsträning är mycket hälsosammare än att göra det genom att enbart gå på diet, eftersom hårda dieter med lågt kaloriinnehåll kan leda till minskad muskelmassa och svaghet.

Andra fördelar

Konditionsträning har många andra fördelar, förutom viktnedgång och hjärtats hälsa. Konditionsträning leder ofta till en ökad libido och en bättre energinivå. Att träna kan också minska stress och öka mental skärpa. För många personer leder fysisk aktivitet till bättre självförtroende och självbild.

Källor

Vanliga söktermer:
  • snorkla,
  • öka försäljningen,
  • uskler