Wolber firar 1 år! Allt om Intäkter, Trafik & Framtid [Infografik]

7 kommentarer

i Nya medier, Wolber


Uppskattad lästid för den här artikeln: 6 minuter

Infografik

Scrolla neråt för att se infografiken.

Idag fyller Wolber World 1 år! Hurra!
För att fira detta tänkte jag bjuda på tårta en fet analys. Jag har under min semester bläddrat igenom alla artiklar och reflekterat mycket över Wolbers innehåll och framgångssaga. Jag är på det hela stolt och glad över den här bloggen, och kommer med full entusiasm fortsätta driva Wolber World.

Bloggåret som gick

De första 4 månderna var svåra. Jag tyckte inte att jag skapat en design jag var nöjd med, och det var tungt att arbeta upp en rutin för att blogga.
Desto roligare blev det när min första gästbloggare kommit in i bilden, besökssiffrorna steg i december och Nya Affärer ville återpublicera en av mina artiklar. Under vintern och våren började det kännas som att Wolber fick luft under vingarna, med en ny design (den nuvarande), ett växande bloggteam och en stabil besökarskara på ca 2 000 unika i månaden. Och framför allt: Det kändes riktigt roligt att blogga och feedbacken jag fick från er läsare – den har värmt mer än ni tror.

Sommaren har varit helt fantastiskt galen. Jag tog ett blogguppehåll och väntade mig en rejäl dipp i besöksstatistiken. Det sista jag skrev var ett test av Googles nya sociala nätverk Google+. Pang, sa det!
Jag var tydligen först i Sverige med det, och uppmärksamheten lät inte vänta på sig. Med länkar och omnämnade från sajter som Medievärlden, Sveriges Radio, Sveriges största teknikbloggare TKJ, och ett 20-tal andra bloggar var saken klar: Min guide om Google+ var den mest virala artikeln jag skrivit. En uppvisning i sökoptimering är det också, då jag legat i topp på sökordet hela sommaren (ja, näst efter Google själv förstås).

Att gå från 2 000 unika per månad till 8 000 var helt klart den perfekta starten på semestern! :)

Framtiden för Wolber

Artiklarna på Wolber har hittills till största delen utgjorts av guider och checklistor. Dessa artikelformat kommer vara kvar, eftersom jag tycker att det är ett bra sätt att förmedla annars ganska svåröverskådliga ämnen.

Vad jag däremot har känt är att det har blivit lite förutsägbart, och det är dags att utveckla Wolbers innehåll. Jag har ett gäng idéer kring det här, men nöjer mig i det här läget att bara presentera ett: Infografik. Idag publiceras min första, och förhoppningsvis hittar jag intressanta vinklar och data för att producera fler. Alla idéer och önskemål är välkomna!

Sen älskar jag Wolbers gästbloggare. De skriver mycket bättre än mig och om ämnen som ligger bortom min kompetens. De flesta av dem har jag aldrig träffat, utan det är sköna typer som bara dra iväg ett mejl och vill utbyta tankar och idéer. Och för att slutligen leverera en kick-ass-artikel.
Det känns alltid roligt och hedrande att få publicera denna typ av material.
Vid några tillfällen har jag dock fått kritik för att det är för lite kvinnor bland gästbloggarna, och jag kan bara konstatera att det är väldigt tråkigt att det är så. I perioder sitter jag och letar aktivt efter gästbloggare på Twitter, och då gör jag alltid en ordentlig ansträngning för att få kvinnliga gästbloggare. Av någon anledning jag inte begriper så har det inte gett önskat resultat.

Nog om det.

Här är infografiken om Wolber Worlds första år i bloggosfären

(Min analys om siffrorna hittar du under infografiken)

Infografik, pengar, adsense, blogg, trafik, sociala medier

Analys av statistiken i infografiken

Wolbers trafikökning under första bloggåret

Wolber trevade in i bloggosfären med 633 unika besökare första månaden. Jag minns att jag var skitnöjd med det. De följande 8 månaderna känns som en helt naturlig utveckling, med undantag för september som bjöd på ett hyfsat skutt uppåt. I februari blev det en dipp på ca 500 unika som kan förklaras med Wolbers bloggkaos. Wolber låg nere ganska många dagar och jag var till akuten på grund av en überstressad kropp. Det var jobbigt, men kom snabbt upp på fötterna igen med nya insikter om prioriteringar och balans.

Juni månad skulle också ha slutat kring 2 000 unika, men den 29:e publicerade jag guiden om Google Plus.
Och ja, juli månad är en uppvisning i Google Plus-hysteri ;)

Bloggåret stannade på 25 058 unika besökare och 53 264 sidvisningar. Fantastiskt.

Trafikkällorna – härifrån kom besökarna

Inga konstigheter förutom att Pusha står för hela 8% av Wolbers totala trafik. Nog för att jag noga bevakat realtidsdata när en länk blivit ”het” på Pusha, men att det skulle vara en så betydande del i det stora hela trodde jag inte. Till er som inte orkar lägga upp länkar på Pusha: Gör det.

Prenumeranter via RSS och Wolbers nyhetsbrev

Kurvan visar en nästan löjligt logisk ökning månad för månad. Kurvan jag gjort visar dock bara toppnoteringen för respektive månad – den rör sig i egentligen upp och ner dagligen.
Vissa av RSS-prenumeranterna har valt att få varje ny artikel i mejlen. En funktion som RSS-tjänsten Feedburner tillhandahåller och som jag är mycket nöjd med. Det är en slags automatiserad budgetversion av nyhetsbrev. Om du läser det här inlägget på Wolber.se hittar du RSS-knappen och ett litet formulär för nyhetsbrevet uppe till höger för att nyttja detta. Det tar 10 sekunder!

Så här mycket pengar tjänar jag på Wolber

Att tjäna pengar på att blogga är ett stort och viktigt mål för många. Och jag tänker inte skriva något pretentiöst som att ”jag inte bry mig om pengar”. Självklart är det kul med pengar.
Men som ni ser är det långt kvar tills Wolber ens kan räknas som ett extraknäck. Och som ni också ser så kostar Wolber pengar också, och kommer fortsätta göra det. Jag betalar gärna för plugins och funktioner som gör Wolber bättre.

En intressant punkt i Wolbers intäktskurva är mars månad, som var den första månaden efter Wolbers redesign i februari. En omedelbar ökning med 160% får man väl vara nöjd med ;)
Vill du veta hemligheten? Svaret stavas Adsense Heat Map. Enjoy!

Interaktion och spridning i sociala nätverk

Jag mäter allt som går att mäta på Wolber. Antal klick via Bitly, håller järnkoll på realtidsdatan via Clicky, och går noga igenom varje vecka och månad i Google Analytics. Allt för att få en så djup insikt som möjligt i var Wolbers läsare kommer ifrån och vad de vill läsa. Hur ska jag annars kunna utveckla Wolber på ett tillfredsställande sätt? Ja, sen tycker jag att det är otroligt kul med mätbarhet också ;)

Det tog mig en hel lördag att gå igenom alla artiklar – one by one – och mäta upp Likes och länkdelningar på Facebook, tweets och retweets, pushar, kommentarer, samt spridningen på Linked In. I ett gigantiskt Excelark (jag hatar Excel) sammanställde jag datan och svor samtidigt över att det inte verkar finnas någon tjänst som gör allt det här åt mig?
Nå väl. Det som förvånade mig mest var spridningen på Linked In. Jag trodde knappt att folk använde det, och ännu mindre att folk aktivt delade länkar där? Statistiken i Analytics avslöjar dock att det är en försvinnande liten del av trafiken som kommer via Linked In, så någon vidare effekt har det inte gjort.
Och för er som undrar: Anledningen att jag inte tagit med spridningen i Google+ och räknat +1:ar är att det är en för ny tjänst. Det är bara ett inlägg som publicerats efter Googles lansering, och några enstaka som har haft +1-knappar medan de varit hyfsat färska. Slog man ut ett snitt över hela bloggåret så blev det missvisande helt enkelt.

Avslutningsvis vill jag säga att jag lägger märke till och blir glad av varje kommentar. Varje retweet, varje push, varje Gilla-klick och alla andra tillgängliggöranden.
Jag blir glad av att se att folk verkligen läser artiklarna, uppskattar dem och vill sprida dem vidare. Det är den insikten som gör att jag orkar och vill fortsätta plöja ner energi, timmar och idéer på Wolber. Tack alla! You rock my world!

{ 6 kommentarer }

Anonym augusti 9, 2011 kl. 07:00

Grattis! Det går ju hur bra som helst. Kul att du testat göra en infographic. Gjorde du den själv?

Fredrik Lyreskog augusti 9, 2011 kl. 08:33

Tack! Jag har velat göra infografik ganska länge, men det är inte förrän nu som jag lyckades få ihop en :)

Yes, jag har gjort den själv i Illustrator CS5. Kan Creative Suite-sviten som min egen bakficka!

Elin Hallgren augusti 9, 2011 kl. 07:18

Det har varit riktigt roligt att jobba med dig och kan starkt rekommendera andra att testa! Lovar att försöka hitta fler som kan stärka Wolber, och klämma ur mig ett eller flera inlägg själv.

Fredrik Lyreskog augusti 9, 2011 kl. 09:08

Tack, va snäll du är! Du är en skitgrym gästbloggare och jag ser fram emot fler briljanta blogginlägg :) Keep up!

Charlotte Kvarnhem augusti 9, 2011 kl. 08:20

Grattis Wolber ! Läser ständigt artiklarna och njuter!

Fredrik Lyreskog augusti 9, 2011 kl. 09:05

Tack så mycket! Trevligt att höra!

{ 1 trackback }