Skip to main content

Hur du slipper göra fel med tidtagningschipet i Triathlon

Triathlondeltagare genomför loppet genom 3 på varandra följande etapper: simning, cykling och löpning. De tävlande är skyldiga att byta sin klädsel för att passa varje etapp – en viktig faktor att beakta när man väljer hur man bär ett tidtagningschip.

löpning triathlon chip

Att bära ett tidtagningschip under Triathlon

Ta emot ditt chip när du registrerar dig för din triathlontävling. Om du inte får ett chip, kan du köpa ett för personligt bruk. Kontrollera med din tävlingsledare riktlinjerna för vilken typ av chip som kan användas vid evenemanget.

Tidtagningschips är antingen knutna till skosnöret eller fästa runt vristen med en rem. De flesta multi-sporttävlingande väljer att bära deras tidtagningschip uteslutande på vristen. På så sätt kan du undvika att öka din tävlingstid genom att flytta chipet – tiden för övergång mellan etapper räknas som en del av din totala tävlingstid. Ett chip fäst på vristen kommer att sitta kvar om du simmar, cyklar eller springer.

När tävlar i ett triathlon, måste du byta kläder minst två gånger, från simningdräkt till cyklingsredskap, och igen från cykling till löpning. Du kan välja att bära en baddräkt, våtdräkt eller badbyxor under simningsdelen. Detta kräver definitivt att chipet bärs på ankeln eftersom du inte kommer att bära skor.

Övergången till cyklingsutrustning kräver ombyte till shorts eller byxor och kanske ett topplager, förutom annan utrustning, inklusive en hjälm, skor och eventuellt solglasögon. Om du väljer att bära tidtagningschipet på ankeln under simningen, kan du flytta chipet till din sko under denna del av loppet. Däremot kan det kosta dig värdefull tid att flytta chipet och det finns en chans att du kan tappa eller glömma chipet om du tar bort det. Iklädd ett ankelband ser du till att ditt chip stannar hos dig och det kommer inte att sakta ner dig.

De flesta tävlande bär olika skor under cyklings- och löpningssegmenten. Särskilda cykelskor har speciella clips som fäster på cykelnpedaler för att förhindra halka. Dessa skor kan inte bäras för att springa – särskilt långa avstånd. Du vill ha bekväma, pålitliga skor för löpningssegmentet. Detta är ytterligare en anledning att använda ankelband med tidtagningschip som kommer att spara tid genom att slippa flytta chipet från ett par skor till ett annat.

Ett annat alternativ att överväga om du bär ditt tidtagningschip på ankeln är om du kommer att använda en från tävlingen tillhandahållen rem eller ditt eget personliga tidtagningsband i neopren. Neopren-remmar är billiga – omkring 50-100 kr vardera – och med hjälp av att ha ditt eget kan du garantera din komfort under hela loppet. Kontrollera med din tävlingsledare innan loppet för att vara säker på att du kan använda din egen rem.

Vanliga söktermer:
  • hur fästa chipet triathlon,
  • tidtagningschip på hjälm

  • Våra senaste tester

    Pris
    Effekt
    Betyg
    • En nästan otäckt bra fettförbrännare, överdosera inte!
    • Baserad på den senaste forskningen
    Red Stack
    Pris 295 kr 
    395 kr
    Läs mer
    Pris
    Effekt
    Betyg
    • Maxar prestation och muskelbyggande
    • Bästa kreatinet vi provat
    • Praktisk tablettform
    Fairing kreatin-kapslar
    Pris 228 kr 
    339 kr
    Läs mer
    Pris
    Effekt
    Betyg
    • Ökar muskel-uppbyggnaden - vetenskapligt bevisat
    • Troligen marknadens mest avancerade protein
    • Trippelprotein med Time Release-effekt
    3 Phase Protein
    Pris 309 kr 
    429 kr
    Läs mer
    Psssst! Vi på Wolber har smyglanserat ett nytt verktyg som ger dig ett person-anpassat träningsprogram, 40-80% rabatt på nya träningskläder, världens bästa fitness-appar, och mycket mer. Och det är helt gratis. Testa själv! Klicka här.


    Din epostadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med en stjärna *

    banner