Skip to main content

8 enkla steg: Hur man springer ett stafett-maraton [Guide]

Vill du springa ett maraton utan att behöva springa alla 42 kilometer? Då är en stafettmaraton något för dig. Stafettmaraton är lika roligt som vanliga lopp på 5 eller 10 kilometer, men har en extra trevlig aspekt i form av laganda. Med rätt lag kanske du till och med springer ditt snabbaste lopp!

maraton löpning

Guide

Steg 1

Din första uppgift är att hitta en grupp löpare med liknande mål: att satsa på en viss sluttid, att bränna kalorier, eller att passa in i en viss T-shirt. Om du vill tävla hårt behöver du förstås hitta snabbare vänner.

Steg 2

Var ärlig om lagets mål. Det finns inget värre än att anmäla sig till en “rolig” övning och sedan pressas till att springa flera varv två gånger om dagen.

Steg 3

Bestäm vem som ska springa vilken sträcka. De flesta stafettmaraton delas upp i fyra eller fem sträckor om 9 – 15 kilometer vardera. Vissa lopp har jämnt fördelade sträckor, men de flesta delar upp sträckorna i olika längder.

Steg 4

Använd lagets styrkor. I traditionella stafettlopp är den starkaste löparen ankaret och springer den sista sträckan. I ett stafettmaraton är den sista sträckan inte alltid den svåraste, så planera ordentligt. Låt dina sprintare springa 5k, och låt dina klättrare springa i backar.

Steg 5

Träna för din specifika sträcka. För mer information, se länkarna till eHows nedan.

Steg 6

Öva på att springa vid ungefär den tid din sträcka startar. Den kanske startar två timmar efter att startskottet gått, och om du vanligtvis inte tränar vid 10.00 kommer du behöva experimentera med mellanmål innan loppet och andra ritualer.

Steg 7

Lär dig hur snabbt dina lagkamrater springer, och var redo för överlämningen. Ett lopp som är uppdelat i steg för steg (till skillnad från ett lopp där alla sträckor börjar vid startlinjen/målgången) kommer kräva extra planering för att få lagkamraterna till sina startpunkter i rätt tid. Planera långt innan tävlingsdagen.

Steg 8

Om du har tur kommer ni överlämna handband istället för pinnar. När det gäller överlämningen behöver den vara så smidig som möjligt. Det är bra att öva i förväg.

Tips & Varningar

Planera toalettbesök i förväg. Räkna med att dina lagkamrater springer snabbare än de förutspått, så att du inte står i toakö när det är din tur.

Om du har några problem med din hälsa måste du rådfråga en läkare innan du deltar i några atletiska aktiviteter.

Källor



Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *