Skip to main content

5 tips: Hur man springer i snö och på is (missa inte nr3!)

För löpare innebär snö och is en av vinterns stora utmaningar: det döljer oregelbundenheter i underlaget, skapar ett halkigt underlag, och åtföljs ofta av långa nätter och kalla temperaturer. Så länge du klär dig ordentligt och är villig att anpassa din hastighet och dina steg efter omständigheterna kan det dock vara både säkert och roligt att springa på vintern.

löpning i snö och is, vinter

1: Klä dig för kylan

Det må vara kallt ute, men du kommer skapa en hel del värme när du värmer upp. Uppnå en perfekt balans genom att klä dig så att du är lite kall i början av träningspasset, men så att du har en bekväm temperatur efter uppvärmningen. Det innebär vanligtvis vattentåliga tights och en lätt jacka, och du kan även lägga till en hatt och vantar för extra skydd. du kan också ha vadlånga strumpor och vattentäta skor för att hålla fötterna armarna. Bär ylle eller syntetiska material istället för bomull – när bomull har blivit vått eller svettigt kommer det bara göra dig kall och orsaka skavsår.

2: Välj dina ytor

Färsk, mjuk snö är den enklaste att springa på och erbjuder bäst dragkraft – ända tills den blir djup, för så är det som att springa på en mjuk sandstrand. Fast snö är det näst bästa alternativet, och det följs av hårdpackad snö och is. Var försiktig när du springer på snö som har frusit: de små ihåligheterna gör det lätt att stuka eller vricka foten. Sakta ner lite tills du ser hur de små musklerna i underbenet hanterar det hela: du kan märka att du först känner en ömhet eftersom musklerna tvingas jobba extra för att styra och stabilisera dig genom snön.

3: Justera tekniken

Att ta för långa steg är ett säkert recept på ett fall, så istället för att ta de längsta stegen du kan bör du ta korta, snabba steg. Kom ihåg att ju blankare snön är, desto isigare – och desto halkigare – är den. Om det är riktigt halt ute måste du sakta ner lite, eller till och med gå istället.

4: Extra dragkraft

Normala löparskor kanske erbjuder jättebra dragkraft när du springer på vägen, men de räcker inte till på is och snö. Du har fyra val för att öka dragkraften: bär skor med särskilda antihalkeffekter i sulan, skruva fast små skruvar i sulorna som fungerar som broddar, köp särskilda vinterskor med inbyggda broddar, eller bär fodral med broddar.

5: Tänk på synligheten

Kortare dagar och fallande snö innebär sämre synlighet. Se till att du är synlig för passerande bilar och cyklister genom att bära synliga västar och reflexer i kläderna. Om du inte har sådana bör du använda synliga träningskläder i starka färger, istället för vita eller mörka kläder som matchar snön eller den mörka miljön. Om du springer i en snöstorm eller om du är ute när det är mörkt bör du bära en lätt pannlampa för att både se marken framför dig och för att du ska vara mer synlig för andra.

Källor