Skip to main content

Dina knän kan skadas allvarligt på Crosstrainern. Gör såhär

Crosstrainern rekommenderas ofta till personer med knäsmärtor, eller som har lätt för att få ont i knäna. Harvard Health rekommenderar bland annat träning på en crosstrainer på grund av dess låga påverkan på lederna. Om du inte har ont i knäna kan en crosstrainer hjälpa dig att hålla lederna i toppform och slippa skador. Om du däremot har en knäskada kan du behöva vara försiktig och inte bara hoppa upp på crosstrainern.

knä skada

Guide

Steg 1

Prata med din läkare om du har ont i knäna. Det kan vara bättre att vila än att träna på crosstrainern. Om din läkare godkänner att du tränar kanske du får antiinflammatorisk medicin för att minska smärtan, eller ortopediska inlägg i skorna, eller fysioterapi för att minska eller undvika smärta.

Steg 2

Välj en crosstrainer med justerbar längd. Pedaler med korta rörelser kan få dig att böja knäna och orsaka smärta och ansträngning av ligamenten. För långa rörelser kan orsaka för högt blodtryck och smärta i knänas baksida. Justera maskinen efter din längd och experimentera med inställningarna tills du hittar de rörelser som är perfekta för dig.

Steg 3

Försök variera hälens position. Om du upplever smärta när du pressar hälen mot pedalen kan du prova att höja hälen lite, och därmed kanske minska ansträngningen för knät. Om du däremot har ont när hälen är höjd kan det hjälpa att fixera hälen och därmed ändra kroppens mekanismer och knäts placering.

Steg 4

Undvik att ha raka ben. Detta gäller även träningscyklar och stair climbers. Benen ska aldrig låsa sig.

Steg 5

Undvik att träna flera dagar i rad om du har lätt att få skador, som Iliotibial Band Syndrome eller Hip Bursitis. Vila minst en dag mellan dina träningspass på crosstrainern för att undvika stressfrakturer. Om du dessutom springer bör du undvika att springa och att använda crosstrainern två dagar i följd.

Steg 6

Lyssna på kroppen dagen efter ditt träningspass. Om du är en nybörjare eller använder en annan modell kan du vara lite öm i knäna nästa dag. Detta bör vara tillfälligt. Om det fortsätter göra ont är det inte normalt, och du bör uppsöka en läkare.

Källor

Vanliga söktermer:
  • ont i knäna av crosstrainer,
  • crosstrainer bra för knän,
  • ont insida knä efter crosstrainer,
  • ont i knäna crosstrainer,
  • ont i knä crosstrainer,
  • ont i hälen av crosstrainer,
  • knäsmärtor av crosstrainer,
  • knäskada kondition,
  • crosstraining skador,
  • crosstrainer prova



  • Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *