Skip to main content

Isvak & Polar Plunge: Hur du överlever extremt kallt vatten

Att ta en simtur i iskallt vatten mitt i vintern är inte något som passar alla, men så kallade “Polar Bear Plunges” har blivit en vanlig grej för att samla in pengar till välgörenhet, fira jullov eller bara bevisa att kroppen kan klara av extrema situationer. Organiserade tillställningar har vanligtvis medicinsk personal i närheten för att skydda deltagarna från allvarliga hälsoproblem, men även om du bara vill få något att skryta om finns det en del försiktighetsåtgärder att vidta.

Polar Plunge isvak

Fråga en läkare

Att kasta sig i iskallt vatten anstränger kroppen. Om ni har hjärnblödningar, artärbråck, högt blodtryck eller hjärtinfarkter i släkten måste du rådfråga en läkare innan du går med på att göra detta. Venerna i hjärtat kan dra sig samman i kylan, vilket kan leda till bröstsmärtor eller en hjärtinfarkt om du har förutsättningarna för detta tillstånd.

Duscha kallt

Att förbereda din kropp för vad som komma skall kan hjälpa till att mildra chocken du får av kylan när du hoppar i vaken. Den arktiska simmaren Lewis Pugh föreslår att man duschar kallt dagarna innan isbadet för att vänja kroppen vid en lägre temperatur. Att vara bekant med kylan hjälper också till att försena skakningar och frossa.

Klä dig ordentligt

Att bada i en isvak är inte som att gå till stranden på sommaren, så klä dig inte som om du skulle göra det. Behåll varma kläder på tills precis innan du ska hoppa i, och se till att de är nära när du kommer upp ur vattnet. Bär skor om havsbotten eller sjöbotten är stenig, så att du skyddar fötterna.

Behåll lugnet

Om du hoppar in med huvudet först kommer kroppen förmodligen gå in i ett chocktillstånd. Pulsen och blodtrycket kommer öka och det kan kännas som om du inte kan andas. Att kippa efter luft anstränger hjärtat ännu mer, så försök behålla lugnet och tänka på att din reaktion går över inom cirka 30 sekunder. Håll huvudet ovanför vattnet för att minska risken för att drunkna om du får panik och andas in vatten istället för luft.

Ta inte god tid på dig

Experter är inte ense om den bästa strategin för att gå ner i vattnet. Vissa föreslår att man ska springa till vattnet för att påbörja simningen med högre kroppstemperatur, vilket ska ge en möjligheter att stanna i vattnet längre. Andra föreslår att man tar det försiktigt för att undvika chocken kroppen får av en plötslig temperaturförändring. Oavsett hur man går i är det här inte rätt tillfälle att skryta om hur bra man klarar av kylan – varje sekund du är i vattnet gör att värmen lämnar kroppen. Stanna inte i vattnet mer än 2 – 3 minuter.

Klä på dig

När du kommit upp ur vattnet kan du inte bara stå där med en handduk. Ta av dig blöta kläder, eftersom det ökar risken för lunginflammation att ha dem på sig. Om det finns utrymme för det kan du slå upp ett litet tält för att ta av dig baddräkten snabbt, innan du tar en längre promenad till badrummet eller bilen. Ta på dig varma, torra kläder och drick varma drycker för att påbörja processen att få tillbaka kroppstemperaturen till en mer normal nivå.

Källor