Det här visste du inte om löpning och fettförbränning


Senast uppdaterad: 28 september 2015

Att upprätthålla en hälsosam kroppsvikt minskar signifikant riskerna för flertal hälsoproblem. Regelbunden löpträning eller lätt jogging är ett värdefullt verktyg för att lyckas. Kroppsfettet är procentandelen fett i din kropp. Vid regelbunden löpträning kan kaloriförbränningen bli så hög att fettförbränningen kan ta vid.

löpning jogga fettförbränning

Kroppsfett

Fett är en viktig beståndsdel i kroppen och i rätt mängd ser det till att kroppens funktioner är hälsosamma. Fettet har även en skyddande funktion för flera vitala organ samt håller kroppen isolerad. Kvinnor har till följd av barnafödsel naturligt mer fett lagrat i kroppen. För mycket fett, särskilt lagrat runt mage och midja, är skadligt och ökar risken för typ-2 diabetes, hjärtproblematik och stroke. Enligt University of New Mexico ligger ett hälsosamt kroppsfett på 18 till 30 procent för kvinnor och 10 till 25 procent för män.

Löpträning

Kaloriförbrukningen vid löpträning är så hög att träningsformen har potential att förändra mängden fett i kroppen. Kaloriförbrukning beror på hastighet, tid och kroppsvikt. En person som väger 73 kilo och löptränar i en hastighet av 8 kilometer i timmen förbränner 606 kalorier under en timme. Ökas hastigheten till 13 kilometer i timmern ökar förbrukningen till jämförbara 861 kalorier. En person som väger 90 kilo i förbränner 755 kalorier i 8 kilometer i timmen och 1074 kalorier i 13 kilometer i timmen under samma tid. Värdena är uppskattade av mayoclinic.com.

Påverkan på kroppsfett

Kaloriförbrukningen vid löpträning har förmågan att minska mängden fett i kroppen. Om kaloriförbrukningen är högre än kaloriintaget per dag kommer kroppen att frigöra underskottet genom att omvandla det lagrade fettet till energi. Kaloriförbrukningen vid träning adderas till den mängd kalorier som vanligtvis förbrukas. Förbrukas 3500 kalorier mer än som konsumeras ges en viktnedgång på ett halvt kilo och andelen kroppsfett minskar.

Att tänka på

Löpträning minskar endast andelen kroppsfett om det totala kaloriintaget är mindre än vad som förbrukas. För att hålla kaloriintaget lågt är det viktigt att tänka på kosten och välja måltider med lägre kaloriinnehåll. Vid regelbunden löpträning, men med bibehållen eller hög kalorikonsumtion kan det vara svårt att nå upp till en kaloriförbrukning som genererar fettförbränning. Med ett överskott av kalorier kommer andelen kroppsfett att öka.

Källor