Skip to main content

Hur långt ska ett crosstrainer-träningspass vara?

Fettförbränning är en av de största ämnena som berör människor över hela världen. Med dödlighet inom hjärtsjukdomar och fetma på numera epidemiska nivåer, vilket inkluderar barn så unga som 5 år, är viktkontroll något alla borde ta på allvar.
Många väljer träningsmaskiner och elliptiskt crosstrainer-träningspass för att lösa detta.

Ellipticals

Mindre regelbundna och längre träningspass

Längre pass på en crosstrainer/elliptisk träningsmaskin kan öka kaloriförbrukningen. Fettförbrukningen ökar och träningen bidrar till att förbruka kalorierna efter exempelvis ett stort mål mat. Börja sakta och öka intensiteten i takt med att muskulaturen värms upp. Ju mer man tränar desto fler hälsofördelar kommer uppnås.

Kortare och mer regelbundna pass

Kortare träningspass ger möjlighet till tätare pass. Det är enklare att passa in ett tiominuterspass än en hel halvtimme. Skillnaden i effektivitet mot längre pass är svår att hitta och citeras av mayoclinic.com som “Längre, mindre regelbundna träningspass har ingen tydlig fördel framför kortare mer regelbundna pass”. Sporadisk träning ger också hälsofördelar så oavsett förutsättningar är det bättre att träna när det är möjligt, än inte alls.

Avslutningsvis

Låt tiden avgöra när träning är möjligt. All träning är bättre än ingen alls för att uppnå hälsofördelar. Men naturligtvis kommer fördelarna att bli fler om träningen är mer regelbunden.

Källor

Vanliga söktermer:
  • hiit träning löpband,
  • bli snabb på löpning med crosstrainer



  • Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *