Hur du intervalltränar på löpband på RÄTT sätt (6 Steg)


Senast uppdaterad: 22 juli 2017

Intervallträning är ett jättebra sätt att öka antalet kalorier du förbränner på en kortare tid under ett träningspass. Ökningen och minskningen av pulsen under intervallträning får kroppen att bränna fler kalorier än om du skulle ligga på samma puls under hela träningspasset. Faktum är att intervallträning under 30 minuter på löpbandet kan bränna dubbelt så mycket kalorier som ett genomsnittligt joggingpass på 30 minuter.

löpband intervaller

Guide

Steg 1

Sätt löpbandets timer på en nedräkning från 30 minuter. Detta kommer hjälpa dig hålla koll på tiden under din intervallträning.

Steg 2

Gå i långsam takt på löpbandet i tre minuter för att värma upp. Detta kommer hjälpa musklerna att slappna av och öka blodcirkulationen så att du kan jobba dig upp till en snabbare takt senare. I den här takten bör du kunna prata med personen med dig utan större ansträngning.

Steg 3

Öka löpbandets takt till en mellanhög nivå och stanna där i fem minuter. Den här farten bör öka din puls från den ursprungliga nivån. Du ska kunna prata med någon om det krävs, men inte kunna hålla en lättsam konversation.

Steg 4

Öka takten på löpbandet till en snabb jogg i åtta minuter. I den här takten ska du andas tillräckligt tungt för att inte kunna prata med någon. Du ska inte springa för allt du har, utan bara jogga. Du ska inte springa så snabbt du kan.

Steg 5

Sakta ner till en mellanhög takt i fem minuter. Öka sedan till en till snabb jogg i tre minuter. Sakta ner löpbandet till den mellanhöga takten i två minuter.

Steg 6

Använd de sista minuterna till att sakta ned löpbandet och promenera i en bekväm takt för att få tillbaka pulsen till dess normala läge.

Tips & Varningar

  • Gör en spellista som passar tidsaspekterna för varje nivå i din intervallträning. Detta kommer hjälpa dig ändra takt utan att behöva hålla koll på timern hela tiden.
  • Du kan träna så här varje dag.
  • Överansträng dig inte när du joggar. Pulsen behöver bara höjas lite från den mellanhöga nivån. Att överanstränga dig kan leda till skador i det långa loppet.
  • Rådfråga din läkare innan du påbörjar ett träningsprogram.