Skip to main content

Slipp blåsor vid löpning för alltid – 6 smarta knep [GUIDE]

Blåsor kan vara smärtsamma och försvagande för både hobbylöpare och professionella löpare. Blåsor brukar uppstå på fötterna och är oftast resultatet av hetta, friktion eller stress. Detta får hudens övre lager att separera sig från de undre lagren, och skapar en irriterande, vätskefylld knöl. Håll löpturerna i schack genom att förhindra blåsor innan de uppstår.

fötter blåsor löpning

Guide

Steg 1

Köp rätt skor. Besök en löparaffär för att få en ordentlig utprovning av löparskor baserat på din fotstorlek, struktur och komposition. Provspring skorna – både på öppen väg och på ett löpband – innan du genomför köpet. Kontrollera vad butiken har för återlämningspolicy, då de flesta bra butiker låter dig lämna tillbaka skorna om de inte passar ordentligt.

Steg 2

Applicera vaselin, deodorant eller en speciell sportgel på fötterna innan du springer, särskilt på varma dagar, då detta förhindrar det skavande som orsakar blåsor.

Steg 3

Prova fotpuder eller talk, vilket kan absorbera fukt och hjälpa till att förhindra blåsor.

Steg 4

Bär ordentliga strumpor. Löparstrumpor bör vara gjorda i syntetiska material som håller undan svett, håller fötterna torra, och förhindrar överhettning. Undvik bomullsstrumpor, och strumpor med sömmar eller extra tyg som kan skava.

Steg 5

Håll fötterna torra. Undvik att springa i regnet eller genom pölar, när du kan. Försök hålla vatten borta från fötterna om du t.ex. häller det över huvudet för att svalka ner dig, och undvik slangar och vattenspridare. Vattnet i skorna och strumporna kommer inte bara få dig att sakta ned, utan det kan även orsaka friktion och resultera i blåsor.

Steg 6

Vidta åtgärder i förväg. Använd särskilda bandage eller plaster för att förhindra nya blåsor.

Tips & Varningar

Provkör strumpor, skor, plaster och särskilda löparkläder innan dagen för loppet.



Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *