Skip to main content

Många äter helt fel inför en halv-maraton. Ladda RÄTT såhär

Att få rätt näring är nyckeln till att lyckas springa en halv-maraton. Det betyder att du måste se till att din kropp förses med optimala bränslet innan, under och efter loppet. Att äta rätt för din kropp är ofta något man måste prova sig fram till, och att finna rätt mat borde du se som en del av din träning. Du kan springa så mycket du vill, men det hjälper inte dig om du får magont under loppet. Följ de här fem stegen för att se till att du har en vinnande bränslerutin under din nästa halv-maraton.

äta

Guide

Steg 1

Öva på din loppnäring under dina långa springträningar. Att träna din mage är lika viktigt som att träna dina muskler. Du skulle aldrig testa en ny träningsform eller skor inför ett lopp, så likaväl ska du aldrig prova en ny diet inför ett lopp. Det sista du vill är att leta efter ett dass vid första milen. Behandla dina långa träningar som ett lopp och öva på att äta olika sorters gels, bars och mellanmål under träningen så att du inte får några överraskningar på maratondagen.

Steg 2

Ät inget konstigt kvällen innan loppet. Om du inte vanligen äter pasta eller tunga kolhydrater kvällen innan en lång träning så ät då inget traditionellt loppsponsrad pastamål på lördagskvällen. Du vill som sagt inte ha några överraskningar på maratondagen, så ät som du vanligen gör. Och gör inte misstaget att äta för mycket kvällen innan. Du vill inte att du fortfarande smälter maten under loppet nästa morgon.

Steg 3

Ät frukost två timmar innan loppet. Om du har ätit rätt antal kalorier kvällen innan borde du vara hungrig när du vaknar på maratonmorgonen. Försök att äta en lätt frukost minst två timmar innan loppet. Sikta på att den är 65 procent kolhydrater, 20 procent protein och 15 procent fett. Försök minska på fibret av uppenbar anledning.

Steg 4

Ta med dig din egen mat för innan och efter loppet. Anta aldrig att hotellet eller där du annars bor kommer ha din favoritfrukost. Packa ner det i resväskan eller handla i lokala butiken dagen innan för att se till att du har den frukost du har plannerat och mellanmål till loppet när det behövs.

Steg 5

Binge/överät inte efter loppet. Ja, att springa halv-maraton förbränner många kalorier, men att ersätta de kalorierna hipp som happ kommer resultera i en dålig återhämtning för mage och muskler. Försök att äta ett litet mellanmål med många kalorier precis efter loppet och fokusera på att få i dig vätska. Ät senare ett näringsrikt mål en eller två timmar senare med bra kolhydrater, mättad fett och magert protein.