Skip to main content

Helt oväntade gummiband-övningar får dig att gå ner i vikt

Gummiband är lätta, bärbara fria vikter som erbjuder kvinnor möjligheten att utföra styrketräningsövningar för överkroppen, underkroppen och din core. Genom att träna både större och mindre muskelgrupper, kan kvinnor bränna kalorier och bygga muskelmassa för att öka sin förbränningshastighet. Kombinationen av förbrända kalorier under gummibandsövningar och snabbare ämnesomsättning hjälper kvinnor att gå ner i vikt och uppnår bättre folkhälsa.

övningar går ner i vikt kvinnor

Överkroppen

Med gummiband, kan kvinnor träna sina biceps, triceps, bröst, axlar och rygg för att bygga muskler och gå ner i vikt. Genom att stå på mitten av bandet, kan du utföra bicepscurls, triceps kickbacks och axelshrugs. Från golvet, kan du göra armhävningar mot bandet genom att hålla ändarna mot marken och gummibandet över din rygg. Genom att vända dig och ligga på bandet, kan du utföra bröstpressar för att öka din bröststyrka.

Underkropp

Kvinnor kan använda gummiband för att stärka sina quadriceps, hamstrings, vader och glutes och gå ner i vikt. Knäböj med gummiband är effektiva för att bygga starka lår och gluteus, och du kan utföra stående vadpress för att träna nedre delen av benet. Genom att förankra bandet till en stolpe eller ett fast föremål, kan du också spänna det till din fotled och ligga med ansiktet ner för att göra hamstringscurls med ett ben i taget.

Core

Använd motståndsband för att bygga en stark core – som består av magen, ryggen och musklerna runt bäckenet – det kan hjälpa kvinnor att gå ner i vikt både genom att bygga muskler och genom att göra det lättare för dem att göra andra fysiska aktiviteter. Corestyrka underlättar stabilitet och balans, vilket minskar skador och förbättrar prestationsförmågan för ytterligare kaloriförbränning. Träna magmusklerna genom att förankra bandet till ett fast föremål, håll det ovanför huvudet och utför knästående crunches. Stärk dina höfter genom att ha det runt din fotled och gör stående benlyft åt sidan och inåt.

Sammansatta övningar

Att träna både över- och underkroppen på en gång kan hjälpa kvinnor att gå ner i vikt genom att bränna ännu mer kalorier och bygga muskler snabbare. Genom att lägga till överkroppen när du tränar knäböj och utfall med gummibandet, kan du träna dina ben, glutes, biceps, triceps och axlar. Lägg till bicepscurls till utfall och addera axellyft åt sidan eller overheadpressar till knäböj. Det extra arbetet kommer också att utmana din core som du tränar för att upprätthålla balans och stabilitet.

Grunderna i viktminskning

För att tappa ett halvt kilo kroppsvikt, behöver kvinnor skapa ett 3500-kaloriers underskott. Som en form av styrketräning, kan träning med gummiband hjälpa kvinnor att nå detta mål både genom att bränna kalorier under träningen och höja deras metabolism genom ökad muskelmassa. Antalet kalorier som förbränns per pass varierar beroende på kvinnans nuvarande kroppsvikt, intensiteten i träningen och längden på träningen. I genomsnitt kan en 80-kilosperson bränna mer än 350 kalorier på en timme styrketräning. För att förlora ett kilo per vecka, bör kvinnor skapa ett dagligt underskott på 500 kalorier genom kost och motion. För snabbare viktminskning och bättre hjärthälsa, bör konditionsträning läggas till en kvinnas träningsschema för att komplettera gummibandsträningen.

Källor

Vanliga söktermer:
  • gummiband går av i vaden,
  • gummibandsövningar