Skip to main content

4 saker du måste veta inför ditt första Triathlon [GUIDE]

Triatlon är ett utmärkt sätt att komma i form och få en varierad träning. Du kan inte bli uttråkad när du alltid byter sport och träningsschema! Här är en kort guide med några tips.

Guide

Steg 1

Hitta det triathlon du vill göra. Om du aldrig har tävlat i en triathlon innan, kan Sprint (450 m simning, 20 km cykling, 5 km löpning) vara bra att börja med. Du kan hitta ett schema på nätet för träningen. Om du är mer erfaren, kan du göra en olympisk distans (1500 m simning, 40 km cykling, 10 km löpning).

cykling cykla triathlon

Steg 2

När du har ditt schema och din utrustning, är du redo att börja träna. Se om du kan rekrytera en kompis att träna med, du bör aldrig simma ensam. Du kommer att köra en mix av simning, cykling och löpning. Följ ditt träningsschema noga, du kommer att lägga mer tid på löpning, simning och cykling, ju längre in i träningen du kommer. Du kan byta träningsdagar och du behöver inte göra alla 3 sporterna på samma dag. Kom ihåg att under Triathlon, kommer du att simma först (få det överstökat för säkerhets skull), sedan cykling, löpning sist, i den ordningen.

Steg 3

I de flesta fall kommer du att registrera dig / packa upp dagen före loppet. Du kommer att få siffror skrivna på dina armar och ben och och få ditt startnummer. Beroende på loppet, kan du också lämna din cykel och hjälm vid övergångsområdet dagen före loppet. Din tävlingsledning kommer att ge dig info.

Steg 4

På morgonen till ditt Triathlon, se till att du äter protein (bagel, bananer, havregryn, etc) ta lite gel eller liknande med dig till tävlingen. Besök växlingsområdet tillräckligt tidigt för att lägga ut din utrustning för tävlingen, se till att du har med allt: handduk, simglasögon, badmössa, våtdräkt, cykeltröja, cykelbyxor, skor, strumpor, solglasögon osv. Om du har en vän med som hejar på, be dem gå med till simstarten, så du kan bära dina flipflops på väg dit och vän kan ta med dem tillbaka från vattnet. Du kommer att komma tillbaka till växlingsområdet efter simturen för att byta till din cykel och sedan kommer du tillbaka till växlingsområdet igen efter cykeldelen för att lämna din cykel och hjälm och bege dig till din löpning.
När hagelgeväret går av, hoppa i och ha kul!

Vanliga söktermer:
  • träning inför första triathlon



  • Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *