Skip to main content

Smart fettförbränning – Din cykel är nyckeln till framgång!

Att tappa vikt från en särskild kroppsdel, så kallad punktförbränning, är en lika verklig idé som enhörningar och tandfen. När du använder en stationär cykel/spinning kan du inte välja vilken kroppsdel du minskar. Den bra nyheten är att du kan använda en stationär cykel för att tappa vikt från hela kroppen.

Vetenskapen bakom det

Även om man kan tycka att du borde tappa vikt från låren genom att använda benen för att trampa på en stationär cykel så är det tyvärr bara önsketänkande. När du tränar kräver dina muskler energi för att kunna göra sitt arbete. De får denna energi från olika källor, inklusive energi som lagras i musklerna och energi som kroppen producerar under träningen genom att bryta ner kolhydrater och fetter. Även om det definitivt är benmusklerna som arbetar mest får de sin kraft från den energi som produceras i hela kroppen, och som levereras till musklerna via blodomloppet.

Trimma låren

Att tappa vikt från hela kroppen, inklusive låren, kan uppnås på ett flertal sätt, och en stationär cykel är ett av dem. Tillbringa lite tid i cykelsadeln under de flesta av veckans dagar. För att tappa vikt från hela kroppen rekommenderar American College of Sports Medicine att du tränar minst 250 minuter per vecka, på en mellannivå av intensitet. Det innebär 36 minuter om dagen, eller 50 minuter fem dagar i veckan, på cykeln.

Intensiteten spelar roll

Om viktnedgång är ditt primära mål kommer ett lätt träningspass på cykeln inte räcka. För att förlora vikt måste du spela kalorispelet – gör av med fler kalorier än du konsumerar, så kommer du tappa vikt med tiden. När du tränar på en stationära cykel bränner du fler kalorier ju hårdare du jobbar. Till exempel menar Harvard Health Publications att en person som väger 70 kilo kan bränna 260 kalorier genom att cykla på en stationär cykel i lagom takt i cirka 30 minuter, medan samma person bränner 391 kalorier om den cyklar i en snabbare takt. För att öka intensiteten kan du trampa snabbare eller öka motståndet.

Annat att överväga

Även om du kan tappa vikt genom att främst använda dig av en stationär cykel kan du så småningom bli utbränd eller fastna på en platå. I sådana fall kan styrketräning vara en stor tillgång för att hitta tillbaka till rätt rutin. Styrketräning bygger muskler, vilket kan främja metabolismen. Att bygga muskler i låren kan leda till smalare lår, särskilt om du redan har lyckats bränna lite fet genom att cykla på en stationär cykel. En hälsosam kost bör vara din främsta prioritet när du försöker gå ner i vikt. Att tillbringa hela dagen på cykeln betyder ingenting om du fyller kroppen med överflödiga, tomma kalorier. Sikta istället på fräsch, hälsosam mat som grönsaker, frukt, nötter, mejeriprodukter med lägre fetthalt, fullkorn och smala proteinkällor.

Källor