Det här är ett gästinlägg av Elin Hallgren.

Storytelling, eller corporate storytelling, är alltså en emotionell affärsplan. Inget nytt och vill man ta till de gamla grekerna så passar de utmärkt här.

Retorik använder vi dagligen i vårt liv. Kanske speciellt i vårt marknadsföringsliv. Konsten att tala och föra fram sina argument på ett övertygande sätt var det antikens politiker och advokater som tog fram. De fann att ordets makt var stor om du kunde använda det rätt. Därefter har retoriska modeller och analyser utvecklats, anpassats och jämförts.
Den grundläggande arbetsmodellen i retorik består av Inventio, där du först finner dina argument, Dispositio, där du planerar din teknik, Elocutio, formuleringen av talet, Memoria, där du övar in och slutligen Actio, ditt framträdande.

Storytelling, Ethos, Pathos, Logos

Ett tal även ska bestå av de tre musketörerna Ethos, Pathos och Logos. Ethos, lyssnaren sympatiserar med karaktären, Pathos väcker känslorna och Logos förnuftet.
Vi kan nu analysera det mesta av reklam‐ och marknadsföringsstrategier. Tittar vi närmare på Storytelling kan vi även ganska snabbt se vad vi kan lära av de gamla grekerna och romarna.

Ethos – personligheten och trovärdigheten

Tänk dig att karaktären i Ethos är ditt företag och du vill att lyssnaren, läsaren ska bli din nästa kund. Du vill skapa förtroende, visa upp ett bra rykte. Kan det vara er kultur som är ert Ethos, eller att ni är extra bra på något. Du får inte ljuga, men våga vara personlig. Du måste vara trovärdig. Eller rättare sagt, din karaktär ska vara trovärdig.

Pathos – dramaturgin och känslorna

Pathos är det spännande i din berättelse, när du får lyssnaren att bli berörd. Förhoppningsvis positivt berörd och inte illa. Det är ofta det där lilla, personliga som stannar kvar hos lyssnaren. Här gäller det att ha känselspröten ute. Du måste lyssna, mer än vad du talar. För en grupp företagsledare går inte alltid igång på samma sak som en skolklass. Gör din läxa och se över din storytellingpathos varje gång du använder den.

Logos – förnuftet och logiken

Logos, fakta och förnuft. Det du säger måste vara sannolikt, du försöker undervisa, ta fram logiska argument som stödjer din story. Men undvik siffror eller kantiga jämförelser. Det får ofta motsatt effekt mot vad du önskar.

I förra inlägget (Lyckas med storytelling – 6 tips) så påpekade jag att det är viktigt att göra berättelsen levande. Du bör berätta den om och om igen och ändra lite varje gång. Därför är betydande att du lär dig din berättelse, att du kan den utantill. Kan du den utantill är det större chans att du kan improvisera och anpassa dig till din grupp. För har du byggt upp din story på rätt sätt är det ingen risk att du inte når fram med ditt budskap. Ethos. Pathos. Logos. Det enda du behöver.

Elin Hallgren, CaspoElin brukar beskriva sig som den nya generationens företagare. Hon har rest jorden runt, är ständigt nyfiken och tror på samarbete, transparens och dialog. Redan under gymnasiet började hon arbeta med informations- och kommunikationsfrågor och i dag driver hon kommunikationsbyrån Caspo med inriktning på analys och strategi.
Elin tycker det är viktigt att vara kunskapsöverförande och föreläser gärna om samhällstrender och hur vi enkelt kan kommunicera med varandra. Hennes egna långa erfarenhet i ledarskapsfrågor gör att hon gärna ser från olika perspektiv på omvärldens händelser.
Elin finns givetvis i olika former på webben, men mest på Twitter:@caspokvitter

2 reflektioner på “Ethos, Pathos, Logos – en djupdykning i storytelling & retorik

  1. Det gäller ju att föra samman den tidigare artikeln och det du säger nu. Jag håller helt och hållet med oma tt det qr mycket viktigt att kunna bertätta en bra, och sann, historia dock. Kanske en sammanfattningsartikel är på G?

    1. Som du skriver blir det mer vettigt om man läser den första innan denna. Bra påpekat och så fixar vi till en sammanfattning lite längre till! /Elin

Kommentarsfunktionen avstängd.