Senast uppdaterad: 11 juni 2017

7 Steg: Hur du gör dina egna ankelvikter billigt [GUIDE]

Publicerat av:
Team Wolber

Att bära ankelvikter ger inte mycket motstånd, men det kan fortfarande göra stor skillnad i din aerobiska träning. Genom att bära vikter när du springer, joggar eller går kan du bränna fler kalorier på samma tid, och du kan uppleva en lätthetskänsla när du tar av dem. Professionella vikter kan dock vara dyra, så du kan spara pengar genom att själv göra dem hemma för en betydligt billigare peng.

Våra senaste tester

Pris
Effekt
Betyg
  • En nästan otäckt bra fettförbrännare, överdosera inte!
  • Baserad på den senaste forskningen
Red Stack
Pris 295 kr 
395 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Maxar prestation och muskelbyggande
  • Bästa kreatinet vi provat
  • Praktisk tablettform
Fairing kreatin-kapslar
Pris 228 kr 
339 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Ökar muskel-uppbyggnaden - vetenskapligt bevisat
  • Troligen marknadens mest avancerade protein
  • Trippelprotein med Time Release-effekt
3 Phase Protein
Pris 309 kr 
429 kr
Läs mer

löpträning fotvikter

Guide

Steg 1

Knyt ihop en strumpa, cirka 7,5 cm från tån.



Steg 2

Fyll strumpan med sand, ris eller torra bönor tills den fyllts cirka 15 cm ovanför tån.

Steg 3

Nyp i mitten av strumpan så att fyllningen inte faller ut, och vira den omsorgsfullt runt en av dina fotleder. Se till att knuten är framför din fotled, och vira den andra änden runt den så att de möts i mitten. Dra åt den om det behövs, så att den sitter tight men bekvämt. Håll ihop båda ändarna framför fotleden med handen, medan du använder den andra handen för att knåda fyllningen så att den är jämnt fördelad runt fotleden.

Steg 4

Avgör om strumpan behöver mer eller mindre fyllning baserat på hur den känns och hur lätt det är att vira den runt vaden. Ta bort strumpan och gör eventuella justeringar, och vira den sedan runt fotleden enligt ovan instruktioner. Fortsätt göra dessa justeringar tills det känns helt rätt.

Steg 5

Nyp ihop strumpan där den öppna änden möter knuten framför din fotled, och ta sedan bort strumpan från fotleden. Trä ett tjockt gummiband över strumpans ände och för det till den här punkten. Vrid gummibandet en gång för att göra en ”åtta”. Dra gummibandets ögla över sockans ände igen, och för den till samma knutpunkt. Fortsätt vrida gummibandet och dra det över strumpan på samma sätt, tills den sitter tight och bekvämt.

Steg 6

Trä strumpan runt fotleden igen, och knyt ihop tån med den andra lösa änden framför fotleden. Se till att den sitter tight men bekvämt. När den har knutits ihop kan du använda en sax för att klippa av den överflödiga änden i strumpans ände.

Steg 7

Upprepa steg 1 – 6 för att göra en vikt för den andra fotleden också.

Tips & Varningar

Om du behöver mer vikt kan du bara göra fler vikter för varje fotled. Eftersom varje vikt kommer behöva sitta lite längre upp på benet bör du mäta varje par separat för att se till att de sitter tight och bekvämt.

Sätt på dig benvärmare. Det är inte obligatoriskt, men det kommer hindra vikterna från att skava. Du kan också ha heltäckande byxor och bära vikterna på utsidan för att undvika skavsår.

Källor

  • Big Book of Hints from Heloise, Heloise, 2003
Vanliga söktermer:
  • billiga fotvikter

  • Psssst! Vi på Wolber har smyglanserat ett nytt verktyg som ger dig ett person-anpassat träningsprogram, 40-80% rabatt på nya träningskläder, världens bästa fitness-appar, och mycket mer. Och det är helt gratis. Testa själv! Klicka här.


    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    banner