Skip to main content

Så funkar “Brain Food” – och här är de 13 viktigaste råvarorna

Människan har i alla tider försökt öka sin förmåga genom olika typer av mat eller preparat. Och i vissa fall fungerar det. Genom att äta rätt typ av mat kan du faktiskt öka din koncentrationsförmåga, vilken annars tenderar att minskas i takt med att dagen går. Denna typ av mat kallas generellt för Brain Food.

Brain Food är samlingsnamn för olika typer av mat som gör att din hjärna får mer energi och därmed också orkar arbeta hela dagen – från morgon till kväll. För det är faktiskt så att cellerna i hjärnan kräver dubbelt så mycket energi som cellerna i övriga kroppen.

Men det räcker inte bara att äta rätt mat. Du måste äta denna vid rätt tidpunkter. Frukost är det viktigaste målet för många (själv experimenterar jag ironiskt nog med att hoppa över just detta). Lunch är också ett viktigt mål för att orka hålla koncentrationen uppe under resten av dagen. Du bör dessutom äta en lätt måltid på kvällen i stället för den stora kvällsmaten (särskilt om du brukar äta sent). Detta då sömnen kan bli lidande med en alldeles för full mage.

Bra mat, hjärnan, Brain Food

Lista: Här är de 13 viktigaste ingredienserna inom Brain Food

Fet fisk

Fisk är kanske inte allas favorit men genom att äta fet fisk (till exempel lax) får du i dig livsnödvändig omega-3 som motverkar bland annat Alzheimers och minnesförlust.
I en undersökning kring åldrande och mental hälsa granskades munkar på Okinawa då de har en exceptionellt lång livslängd, trots en högst begränsad levnadsstandard. Svaret på gåtan var att de till stor del levde på fisk.
Överväg omega-3-kapslar om du vet med dig att du är dålig på att äta fisk.

Fullkornspasta

Genom att välja fullkornspasta kan du på ett enkelt sätt öka ditt intag av viktiga näringsämnen. Detta kommer i det långa loppet hjälpa dig återskapa information. Dessutom ger fullkorn ett jämnare energiflöde till hjärnan – du slipper berg- och dalbanan som lätt kommer med socker.

Fullkornsflingor

Precis som ovan kommer du med hjälp av fullkornsflingor, i det långa loppet, öka din förmåga att återskapa information som du fått berättat för dig. Dessutom fungerar ju flingorna bättre till frukost än vad pastan gör.

Broccoli

En grönsak rik på vitamin K. Broccoli sägs hjälpa till att öka kognitiva funktioner och hjärnkapacitet.

Nötter

Nötter innehåller en hel del vitamin E som motverkar dåligt minne, utöver allt bra fett som nötter innehåller.

Brunt ris

Precis som nötter innehåller brunt ris mycket vitamin E. Ris passar ju dessutom bättre till middagen än en stor mängd nötter.

Jordgubbar

Ett bär väldigt rikt på antioxidanter. En skål jordgubbar kan alltså vara ett steg på vägen för att motverka demens och Alzheimers. Och så är det ju fruktansvärt gott också!

Blåbär

Har du svårt för att komma ihåg det som nyligen hände? Studier visar att blåbär kan minska risken för kortidsminnesförlust.

Tomater

Tomater är rika på en typ av antioxidanter, som hjälper till att neutralisera bildning av destruktiva fria radikaler.

Svarta vinbär

Detta bär är rikt på vitamin C som sägs kunna öka din mentala skärpa.

Pumpakärnor

Pumpakärnor innehåller höga halter av zink som ökar din tankeförmåga. En handfull kärnor är allt som behövs för din dagliga dos.

Salvia

Studier visar att färsk Salvia kan vara en krydda som kan, förutom ge smak åt maten, öka din minneskapacitet.

Vatten

Ett självklart val. Genom att dricka tillräckligt med vatten reducerar du dina stresshormoner och kan på så sätt hålla skärpan uppe. Vätska är A och O för att orka prestera.

Som ni märker finns det massvis att välja mellan när det gäller Brain Food men det allra viktigaste är att äta måttliga mängder och vid bestämda tidpunkter. Då kommer du säkert kunna förbättra både ditt minne och din koncentrationsförmåga.

Stay sharp!

Vanliga söktermer:
  • kost program triathlon,
  • vad är brainfood