Senast uppdaterad: 14 juni 2017

Läran om Amplitud (Eller: Hur du simmar snabbt som en fisk)

Publicerat av:
Team Wolber

Av alla tävlingsstilar så är fjärilssim det mest utmanande. Att sprinta med fjärilssim kräver en stor mängd energi och styrka. Dess distinkta delfinspark bygger styrka i core och benen, och dess fördelar är bra för alla simtag. När du spurtar rör sig sparken snabbt och skickar iväg dig genom vattnet, medan långsammare fjärilssim kräver en mer regelbunden, stadig spark.

Våra senaste tester

Pris
Effekt
Betyg
  • En nästan otäckt bra fettförbrännare, överdosera inte!
  • Baserad på den senaste forskningen
Red Stack
Pris 295 kr 
395 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Maxar prestation och muskelbyggande
  • Bästa kreatinet vi provat
  • Praktisk tablettform
Fairing kreatin-kapslar
Pris 228 kr 
339 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Ökar muskel-uppbyggnaden - vetenskapligt bevisat
  • Troligen marknadens mest avancerade protein
  • Trippelprotein med Time Release-effekt
3 Phase Protein
Pris 309 kr 
429 kr
Läs mer

fjärilsim fjäril

Fjärilssparken

Sparken som används för fjärilssim kallas för delfinsparken. Andra simtekniker använder den här sparken, men fjärilssim är det enda sätt som enbart använde delfinsparken. När du gör delfinsparken måste du hålla båda benen ihop och du får inte darra, saxa eller använda bröstsimssparken. Med pekande tår och avslappnade knän bör höfterna, knäna och vaderna vara hopförda under hela sparken.



Tempo

När du simmar fjärilssim ska du alltid göra två fjärilssparkar för varje armtag. Distanssimmare har ofta en ratio på 1 spark – 1 armtag, men om det är möjligt så är 2 till 1-ration bättre för att glida bättre. Ditt sparkmönster ändras inte oavsett hastighet eller ansträngning. När armtagen ökar och minskar i hastighet gör sparkarna detsamma. När du pressar dig själv att simma snabbare måste benen också öka i hastighet, men behåll samma 2 till 1-mönster.

Amplitud

Amplitud, eller höjden i din spark, kan förändras eftersom själva fjärilssimmet också gör det. Om du simmar lätt eller mellanintensivt kan sparken vara ytlig, men om du ökar takten och ansträngningen kommer sparkens höjd också öka. Denna höjdökning kommer låta din delfinspark röra mer vatten, och föra dig genom vattnet snabbare. Att simma fjärilssim kommer kräva att hela kroppen rör sig i vågliknande rörelser, med den högsta amplituden vid fötterna.

Att överväga

För att simma fjärilssim måste sparken komma från en stark core. Att öva på delfinsparken i en strömlinjeformad position kommer hjälpa dig stärka de musklerna och finslipa den vågliknande rörelse som krävs. Flexibilitet i kärnan, benen och fötterna kommer också förbättra effektiviteten. Flexibla fötter ger benen den nödvändiga plattformen för att flytta stora mängder vatten. Eftersom fjärilssim är mycket krävande bör du alltid värma upp med lätt simning innan du påbörjar fjärilssim.

Källor

Psssst! Vi på Wolber har smyglanserat ett nytt verktyg som ger dig ett person-anpassat träningsprogram, 40-80% rabatt på nya träningskläder, världens bästa fitness-appar, och mycket mer. Och det är helt gratis. Testa själv! Klicka här.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

banner